تفاوت تراکت و پوستر چیست؟

تراکت و پوستر جزو ابزارهای کاربردی و مهم برای تبلیغات هستند که همه کسب و کارها می‌توانند از آنها استفاده کنند. برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که پوستر و تراکت یکی هستند و هیچ تفاوتی باهم ندارند. در حالی که اصلاً چنین نیست و بین این دو ابزار چاپی تفاوت‌های زیادی وجود دارد که باعث می‌شود کارایی، نحوه چاپ، کاربرد و.. در آنها متفاوت باشد. افرادی که می‌خواهند برای تبلیغات از این دو ابزار کمک بگیرند ابتدا باید با آن‌ها به طور کامل آشنا شوند تا بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند. تراکت‌ها جزو روش‌های تبلیغاتی سنتی محسوب می‌شوند که تأثیر بسیار خوبی روی جذب مشتریان دارد. به همین دلیل امروزه نیز از آنها بسیار استفاده می‌شود. تراکت و پوسترها که به صورت اصولی و زیبا طراحی شده‌اند می‌توانند تأثیر زیادی روی موفقیت کسب‌وکارها داشته باشند. در طراحی این دو محصول چاپی باید به نکات مهمی توجه شود تا اثر گذاری آنها روی مشتریان بیشتر شود. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با چاپ پوستر و چاپ تراکت آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

تراکت چیست؟

تراکت‌ها جزو ابزارهای تبلیغاتی بسیار محبوب هستند که در حال حاضر نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان‌طور که می‌دانید امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی بیشتر کسب و کارها به صورت آنلاین هستند و تبلیغات آنلاین جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. با این وجود بسیاری از کسب و کارها برای تبلیغات همچنان از تراکت استفاده می‌کنند. تراکت‌ها حاوی اطلاعات خلاصه شده‌ای هستند که به افراد کمک می‌کنند در یک نگاه ساده موضوع را دریافت کنند. به همین دلیل تأثیر آنها روی مخاطبان بسیار زیاد است. از این محصول چاپی می‌توان برای تبلیغ هر کسب و کار بزرگ یا کوچکی استفاده کرد. معمولاً شرکت‌ها و برندهای مختلف جهت اطلاع رسانی به مردم از تراکت‌ها استفاده می‌کنند. آنها محصولات یا خدمات خود را در این تراکت‌ها معرفی می‌کنند و با پخش آنها در بین مردم آنها را از محصولات خود مطلع می‌کنند. معمولاً تراکت‌ها را به صورت تک برگ چاپ می‌کنند و روی آنها اطلاعات مهمی در مورد محصولات یا خدمات یک کسب و کار نوشته می‌شود. نوع طراحی و کاغذ مورد استفاده برای چاپ تأثیر زیادی روی جذابیت آن دارد. به همین دلیل برای چاپ آن باید از کاغذهای مرغوب و طرح‌های جذاب استفاده شود. یک تراکت می‌تواند حاوی عکس، متن، عنوان و.. باشد.

 

تراکت‌ها جزو ابزارهای تبلیغاتی بسیار محبوب هستند که در حال حاضر نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 از جمله کاربردهای خوب تراکت می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • اطلاع رسانی در مورد تخفیفات ویژه یک رستوران، فروشگاه، شرکت تولیدی، سالن زیبایی و...
  • خبر برگزاری مسابقات، جشن و مراسمات و..
  • اطلاع رسانی در مورد افتتاح یک رستوران، فروشگاه و..
  • تبلیغات محصولات یا خدمات یک شرکت

 

نکات مهمی که برای داشتن یک تراکت جذاب باید به آن توجه شود؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم تراکت‌ها ابزارهای تأثیر گذار هستند که از آنها برای تبلیغات استفاده می‌شود. برای تأثیر گذاری هر چه بیشتر تراکت‌ها بادی هنگام طراحی و چاپ آنها به نکات مهمی توجه شود. در غیر این صورت این محصول تأثیرگذاری خود را از دست خواهد داد. ازجمله نکاتی که باید به توجه عبارت از:

متن‌های جذاب و کوتاه

تراکت‌ها معمولاً به صورت تک برگی و دو‌برگی طراحی و چاپ می‌شوند. برای تأثیر گذاری آنها لازم که متن‌ها و نوشته‌های روی آنها مختصر و مفید باشند. نوشتن متن‌ها و توضیحات اضافی از تأثیر گذاری تراکت به شدت می‌کاهد. زیرا اکثر افراد تنها نگاهی گذرا به محتوای آن می‌کنند و وقتی برای خواندن متن‌های طولانی ندارند. به همین دلیل نوشته‌ها تاحدامکان باید کوتاه و مختصر باشند که حوصله مخاطبان را سر نبرند. برای مثال اگر فروشگاهی می‌خواهد در مورد تخفیفات ویژه‌ای که دارد اطلاع رسانی کند، باید کلمه تخفیف و در صد آن را با اندازه بزرگ‌تر از سایر متن‌ها روی تراکت چاپ کند. همچنین توضیحات اضافی ای که می‌خواهد به مشتری بدهد را باید با فونت کوچک‌تر و کاملاً خلاصه شده بنویسد. اطلاعاتی مانند آدرس و شماره تماس باید خیلی کوچک و به صورت پاورقی نوشته شود.

استفاده از عکس‌های جذاب

تأثیر عکس‌ها روی ذهن مخاطبان به مراتب بیشتر از متن است. به همین دلیل استفاده از یک عکس زیبا و جذاب می‌تواند تأثیر گذاری تراکت را بیشتر کند.

 

استفاده از کاغذ مناسب برای چاپ تراکت

جنس کاغذها تأثیر زیادی روی کیفیت خروجی چاپ تراکت‌ دارد. به همین دلیل افرادی که کیفیت چاپ برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است باید به جنس کاغذ انتخابی توجه زیادی داشته باشند. لازم به ذکر است که هر چقدر کیفیت کاغذ مورد استفاده بیشتر باشد هزینه چاپ آن نیز بیشتر خواهد بود.

 

اندازه استاندارد

معمولاً تراکت‌ها را به صورت تک برگی و در اندازه‌های a4  یا a5 طراحی و چاپ می‌کنند. در مواردی ممکن است که اندازه آنها بیشتر با کمتر شود. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که اندازه خیلی بزرگ یا خیلی کوچک تراکت از زیبایی و تأثیر گذاری آن کم می‌کند.

 

پوستر چیست؟

پوسترها نیز مانند تراکت‌ها جزو ابزارهای تبلیغاتی پر کاربرد هستند که شامل طرح، متن و تصاویر هستند. کسب و کارهای مختلف از پوسترها برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کنند. اندازه این محصول چاپی معمولاً بزرگ‌تر از تراکت است و برای استفاده از آن نیاز است که در محیطی نصب شود. معمولاً پوسترها را در خیابان‌ها و مکان‌های پر رفت‌وآمد نصب می‌کنند تا در معرض دید عموم باشند. روی پوسترها نیز اطلاعات به صورت کاملاً خلاصه شده باید نوشته شود.

 

مزیت استفاده از پوسترها چیست؟

پوسترها با توجه ویژگی‌های خوبی که دارند جزو ابزارهای تبلیغاتی پر کاربرد هستند و در دنیای دیجیتالی امروز نیز کارایی خود را حفظ کرده اند. از جمله مزایای استفاده از آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • ابزاری مقرون به صرفه و مناسب برای تبلیغات هستند
  • هزینه چاپ و استفاده از آنها کمتر است و می‌توان از آنها برای مدت‌های طولانی‌تر استفاده کرد.
  • اطلاع رسانی به کمک آنها بسیار آسان‌تر است و نیاز به‌صرف وقت زیادی ندارد.
  • به راحتی می‌توان آنها را در هر مکانی نصب کرد و در معرض دید قرارداد.
  • به کمک آنها می‌توان به افراد بیشتری اطلاع رسانی کرد.
  • پوسترها انواع مختلفی دارند به همین دلیل می‌توان از آنها برای کاربردهای متفاوتی استفاده کرد.

 

انواع پوسترها کدام‌اند؟

پوسترها از لحاظ کاربرد و طراحی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. هر کدام از آنها دارای هدف متفاوتی هستند و به شیوه خاصی باید طراحی و مورد استفاده قرار بگیرند. چند تا از رایج‌ترین پوسترهای موجود در بازار عبارت‌اند از:

 

پوسترها نیز مانند تراکت‌ها جزو ابزارهای تبلیغاتی پر کاربرد هستند که شامل طرح، متن و تصاویر هستند.

 

  • پوسترهای تبلیغاتی
  • پوسترهای فیلم
  • پوسترهای اطلاعاتی
  • پوسترهای اطلاع رسانی رویداد
  • پوسترهای صنعت مد
  • پوسترهای کمپین‌های تبلیغاتی
  • پوسترهای مسافرتی
  • پوسترهای آموزشی
  • پوسترهای انگیزه‌بخش

 

اندازه استاندارد پوسترها

پوسترها از لحاظ اندازه بزرگ‌تر از تراکت‌ها هستند و در اندازهای متفاوتی چاپ می‌شوند. اندازه‌های استاندار برای چاپ پوسترها عبارت است از:

  • 16 در 20 اینچ
  • 18 در 24 اینچ
  • 20 در 30 اینچ
  • 22 در 28 اینچ
  • 27 در 48 اینچ
  • 36 در 48 اینچ
  • 36 در 48 اینچ

 

تفاوت بین پوستر و تراکت در چیست؟

بعد از این که با این دو ابزار تبلیغاتی به طور کامل آشنا شدید نوبت ان است که با تفاوت بین آنها آشنا شوید. با این کار شما می‌توانید در صورت نیاز به تبلیغات بهترین روش را برای خود انتخاب کنید. تفاوت بین تراکت و پوستر عبارت است از:

روش استفاده

اولین تفاوتی که بین تراکت و پوستر وجود دارد نحوه استفاده از آنها است. برای استفاده از تراکت‌ها باید آنها را در تعداد بالایی چاپ کرد و در مکان‌های پر رفت‌وآمد مانند مراکز خرید، سالن‌های نمایش و.. در بین مردم پخش کرد. در صورتی که پوسترها در ابعاد بزرگی چاپ می‌شوند و می‌توان آنها را روی سطوح مختلف نصب کرد. ماندگاری و تأثیر گذاری پوسترها به مراتب بیشتر از تراکت‌ها است و می‌توان از آنها برای چندین بار استفاده کرد.

اندازه

اندازه تراکت‌ها معمولاً از پوسترها کوچک‌تر است و به صورت دستی در بین مردم پخش می‌شوند. در حالی که پوسترها ابعاد بزرگ‌تری دارند و با نصب آنها در مکان‌های پر رفت ‌و آمد رد معرض دید افراد زیادی قرار می‌گیرند.

جنس کاغذ

از آنجایی که پوسترها را معمولاً در فضاهای باز نصب می‌کنند باید برای چاپ آنها از کاغذهای ضخیم‌تر و باکیفیت‌تر استفاده شود. کاغذ پوسترها در برابر رطوبت، پارگی، باد و... مقاوم‌تر هستند. برای چاپ تراکت‌ها می‌توان از کاغذهای با گرماژ متفاوت استفاده کرد. افرادی که بودجه و هزینه چاپ برای آنها بسیار مهم است می‌توانند از کاغذهای معمولی برای چاپ تراکت استفاده کنند. تراکت‌ها را معمولاً در تیراژ بالا چاپ می‌کنند در حالی که پوسترها را می‌توان در تعداد کم چاپ کرد.

هزینه چاپ

هزینه چاپ تراکت‌ها و پوسترها نیز باهم متفاوت است. به‌طوری‌که اگر تعداد آنها باهم برابر باشد هزینه چاپ پوسترها به مراتب بیشتر از تراکت‌ها خواهد بود. اما از آنجایی که تراکت‌ها برای تأثیر گذاری بیشتر باید در تیراژ بالا چاپ شوند هزینه چاپ آنها کمی بیشتر از چاپ پوستر خواهد بود. نکته‌ای که در این مورد باید به آن توجه شود این است که هزینه چاپ تراکت و پوستر کاملاً بستگی به نوع کاغذ و روش چاپ آنها دارد. برای کاهش هزینه‌های نهایی چاپ تراکت‌ها می‌توان آنها را با روش چاپ افست چاپ کرد. این روش چاپی برای تیراژ بالا بسیار مقرون به صرفه است.

تأثیر گذاری

با نصب پوسترها در مکان‌های عمومی می‌توان آنها را در معرض دید افراد بیشتری قرار داد. در صورتی که تراکت‌ها تنها در معرض دید افراد محدودی قرار می‌گیرند. از طرفی چون تراکت‌ها به مخاطبان داده می‌شود آنها می‌توانند هر وقت که خواستند اطلاعات روی تراکت را بخوانند. در صورتی که بیشتر افراد به پوسترهای نصب شده روی دیوارها و سطوح مختلف کمتر توجه می‌کنند.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که تراکت و پوسترها جزو ابزارهای تبلیغاتی پر کاربرد هستند که از آنها برای بازاریابی محصولات، اطلاع رسانی و... استفاده می‌شود. هر کدام از این ابزارها دارای یک‌سری مزایا و معایب هستند. معمولاً پوسترها از لحاظ اقتصادی مقرون به ‌صرفه‌تر هستند و استفاده از آنها راحت‌تر است. در صورتی که تراکت‌ها باید در تعداد بالایی چاپ شوند و به صورت تکی در بین افراد توزیع شوند. با توجه به تفاوت‌های که بین پوستر و تراکت وجود دارد افراد می‌توانند بهترین روش را متناسب با نیاز خود انتخاب کنند. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمامی سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

 

1402/3/13 - 23:31:48

1117

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "تفاوت تراکت و پوستر چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید