تفاوت روکش سلفون و روکش uv چیست؟

تفاوت روکش سلفون و روکش uv چیست؟

امروزه استفاده از کارهای چاپی برای موارد مختلف از جمله تبلیغات، بازاریابی، تولید محصولات و.. بسیار گسترش پیدا کرده است. به طوری که بیشتر صنایع تولید برای بسته بندی و تبلیغات کالاها و خدمات خود به صنعت چاپ نیاز دارند. برای افزایش ماندگاری و مقاومت سطوح چاپ شده در برابر عوامل بیرونی از انواع روکش‌ها استفاده می‌شود. روکش‌ها از پاره شدن و آسیب به سطوح چاپی جلوگیری می‌کنند و علاوه بر این باعث افزایش وضوح و زیبایی سطوح چاپ شده می‌شوند. روکش‌های متنوعی وجود دارد که برای کاربردهای مختلفی از آنها استفاده می‌شود. در این بین روکش سلفون و روکش یو وی جزو پرطرفدارترین نوع روکش‌ها هستند که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. بین این دو روکش تفاوت‌های زیادی وجود دارد به همین دلیل افراد قبل از انتخاب باید به تفاوت بین آنها توجه کنند. در برخی از موارد استفاده از روکش‌های uv می‌تواند کاربردی‌تر باشد. در صورتی که برخی از کارهای چاپ شده به کمک روکش‌های سلفونی ماندگاری بالاتری خواهند داشت. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با این دو روکش و تفاوت بین آنها آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

انواع روکش‌های مورد استفاده در صنعت چاپ

در صنعت چاپ برای افزایش ماندگاری و طول عمر کارهای چاپ شده از انواع و اقسام روکش‌های مختلف استفاده می‌شود. انتخاب نوع روکش تا حدود زیادی بستگی به نوع کاغذ یا سطوح چاپی دارد. به همین دلیل افراد می‌توانند با توجه به نیاز خود بهترین نوع را انتخاب کنند. روکش‌ها از لحاظ جنس، کاربرد، قیمت و ماندگاری باهم متفاوت هستند. همچنین هر کدام از آنها در انواع مات و براق مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً از روکش‌های مات برای کارهای لوکس و موارد خاص استفاده می‌شود. روکش‌های مات روی سطوح با رنگ تیره زیباتر دیده می‌شوند. روکش سلفونی و روکش uv جزو پرطرفدارترین روکش‌ها هستند. بین این دو نوع روکش از لحاظ ماندگاری، جنس، قیمت و کاربرد تفاوت‌های وجود دارد. افرادی که قصد دارند که یک روکش مناسب برای محصولات خود انتخاب کنند باید قبل از هر اقدامی با ویژگی‌های هر دو روکش آشنا شوند.

 

روکش uv چیست و چه کاربردی دارد؟

روکش‌های uv جزو محبوب‌ترین روکش‌ها هستند که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. این روکش‌ها باعث افزایش براقیت و درخشانی سطوح چاپی می‌شود. به عبارتی به رنگ‌های چاپ شده عمق می‌بخشد و باعث می‌شود که زیباتر به نظر برسند. استفاده از این روکش‌ها باعث افزایش ضخامت و استقامت سطوح چاپی نمی‌شود؛ بلکه بیشتر برای افزایش براقیت سطوح چاپی و افزایش مقاومت آنها در برابر خش و ساییدگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای خشک کردن این روکش‌ها از اشعه ماورای بنفش استفاده می‌شود به همین دلیل سرعت خشک شدن آنها بسیار بالا است و زمان فرایند چاپ را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. از این روکش‌ها برای افزایش زیبایی و براقیت کارهای چاپ شده؛ مانند چاپ کارت ویزیت، کاتالوگ، بروشور، پوستر و... استفاده می‌شود. یکی از مزیت‌های خوب این روکش این است که بدون هیچ گونه محدودیتی روی هر سطح چاپی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی مواقع می‌توان از این روکش به صورت نقطه‌ای روی سطح چاپی استفاده کرد. انواع روکش uv شامل موارد زیر است.

روکش‌های براق

روکش‌های براق به روکش‌های گفته می‌شود که باعث افزایش درخشش سطوح چاپی می‌شود. نور از روی این نوع روکش بازتاب می‌کند. معمولاً برای افزایش وضوح و زیبایی کارهای چاپی از روکش‌های uv براق استفاده می‌شود. از این روکش‌ها برای افزایش براقیت و مقاومت کارهای چاپ در برابر خش و ساییدگی استفاده می‌کنند. از جمله کاربردهای خوب این نوع روکش می‌توانیم به استفاده از آن برای چاپ بسته بندی محصولات، افزایش زیبایی در چاپ کاتالوگ، کارت ویزیت، بروشور، کاشی و.. اشاره کنیم.

 

روکش‌های مات

روکش‌های uv مات به آن دسته از روکش‌ها گفته می‌شود که دارای سطحی کدر هستند و نور را از خود بازتاب نمی‌کنند. این نوع روکش زیبایی خاصی به سطوح چاپی می‌بخشد و بیشتر برای کارهای لوکس و خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از روکش روی سطوحی که رنگ‌های تیره در آنها غالب است زیبایی کار را بیشتر می‌کند. یکی از معایب این نوع روکش به‌جاماندن اثر انگشت روی آن است. به همین دلیل نمی‌توان از آن روی هر سطح چاپی استفاده کرد. افرادی که تمیزی سطح چاپی برایشان بسیار مهم است استفاده از این روکش برای آنها مناسب نیست. از این روکش نیز می‌توان برای افزایش زیبایی و مقاومت کارهای چاپ شده در برابر خش و ساییدگی استفاده کرد. از جمله کاربردهای روکش مات می‌توانیم به مواردی مانند چاپ انواع کارت ویزیت، کاتالوگ، بروشور... اشاره کنیم.

 

روکش سلفون چیست و چند نوع است؟

روکش‌های سلفونی جزو پرکاربردترین نوع روکش‌های هستند که مدت زیادی است از آنها برای محافظت از سطوح چاپی استفاده می‌شود. این روکش‌ها به صورت لایه نازکی از پلاستیک هستند که روی سطوح چاپی کشیده می‌شوند و از آنها در برابر رطوبت، نور خورشید، پارگی و.. محافظت می‌کنند. علاوه بر این روکش‌های سلفونی باعث افزایش براقیت و زیبایی سطوح چاپی نیز می‌شوند. به همین دلیل در بسیاری از صنایع برای افزایش مقاومت بسته بندی محصولات از روکش‌های سلفونی استفاده می‌کنند. سلفون جزو پرکاربردترین و ارزان‌ترین روکش‌ها است و از آن بیشتر بر روی سطوح کاغذی استفاده می‌شود. معمولاً روکش‌های سلفونی را به دو روش حرارتی و چسبی روی سطح کار قرار می‌دهند. روش حرارتی از کیفیت و وضوح بهتری برخوردار است. در روش چسبی امکان ایجاد حباب زیر روکش وجود دارد که در برخی مواقع باعث کاهش زیبایی سطح چاپی می‌شود.

 از انواع روکش‌های سلفونی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

روکش سلفونی مات

روکش‌های سلفونی مات ظاهری کدر به سطح چاپی می‌دهند به طوریکه نور از سطح آنها بازتاب نمی‌شود. این نوع روکش روی سطوح تیره زیباتر دیده می‌شود. معمولاً برای چاپ انواع کارت ویزیت، کاتالوگ، بسته بندی محصولات، بروشور و... از این نوع روکش استفاده می‌کنند.

روکش سلفونی براق

 این نوع روکش سلفونی دارای ظاهری شفاف و براق است و باعث افزایش درخشش و وضوح کارهای چاپی می‌شود. روکش‌های براق جزو پرکاربردترین و ارزان‌ترین روکش‌های سلفونی هستند. از این روکش‌ها برای افزایش مقاومت سطوح چاپی در برابر رطوبت، نورخورشید، پارگی و.. استفاده می‌کنند.

روکش سلفونی مخملی

یکی دیگر از انواع روکش‌های سلفونی، روکش‌های مخملی هستند که ظاهری شبیه به روکش‌های مات دارند با این تفاوت که با لمس آنها حالت مخملی و نرم این روکش‌ها احساس می‌شود. روکش‌های مخملی جزو گران قیمت‌ترین روکش‌های سلفونی هستند که در موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً به دلیل قیمت بالای آنها از روکش‌های مات که قیمت مناسب‌تری دارند، بیشتر استفاده می‌شود.

 

تفاوت بین روکش uv و روکش سلفونی در چیست؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم روکش‌های سلفونی و uv تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. به همین دلیل نمی‌توان از آنها به جای یکدیگر استفاده کرد. افرادی که قصد انتخاب روکش را دارند ابتدا باید با تفاوت بین آنها به طور کامل آشنا شوند. تا بتوانند بهترین روکش را متناسب با نیاز خود انتخاب کنند. از جمله تفاوت بین این دو روکش می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

تفاوت در قیمت

روکش‌های سلوفنی از لحاظ قیمت کمی گران‌تر از روکش‌های uv هستند. با این وجود این نوع روکش همواره مورد توجه افراد زیادی قرار می‌گیرد.

دوام و ماندگاری

اگر به دنبال یک روکش مناسب برای افزایش دوام و ماندگاری سطوح چاپی هستید بهتر است که روکش سلفونی را انتخاب کنید. به کمک این روکش مقاومت سطح چاپی تا حدود زیادی در برابر پارگی، رطوبت و.. افزایش می‌یابد. همچنین به کمک این روکش ضخامت سطح چاپی نیز افزایش می‌یابد. در صورتی که پوشش uv باعث افزای ضخامت سطح نمی‌شود و در برابر پارگی مقاومت زیادی ندارد.

 

اگر به دنبال یک روکش مناسب برای افزایش دوام و ماندگاری سطوح چاپی هستید بهتر است که روکش سلفونی را انتخاب کنید.

 

سطوح مورد استفاده

تفاوت دیگری که بین این دو روکش وجود دارد مربوط به سطوح چاپی مختلفی است که می‌توان روی آنها از روکش استفاده کرد. روکش‌های uv را می‌توان روی هر نوع سطح و متریالی مانند شیشه، فلزات، چوب، کاغذ و.. به کار برد. در صورتی که روکش‌های سلفونی تنها برای سطوح کاغذی مناسب هستند.

زیبایی و درخشندگی

بدون شک روکش‌های uv زیبایی و درخشندگی بیشتر به سطوح چاپی می‌بخشند به همین دلیل افرادی که به دنبال افزایش درخشندگی و براقیت سطوح چاپی خود هستند روکش uv برای آنها مناسب‌تر است.

روش نصب روکش

روکش‌های uv به صورت ماده‌ای شیمیایی هستند که به کمک نور uv خشک می‌شوند. در صورتی که روکش‌های سلفونی پوشش نازک پلاستیکی هستند که به کمک حرارت یا چسب روی سطح چاپی قرار می‌گیرند. سرعت انجام فرایند قرارگیری روی سطح چاپی در روکش‌های uv بیشتر از روکش‌های سلفونی است.

 

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که روکش‌های uv و سلفونی جزو روکش‌های پر طرف‌دار هستند که هر کدام دارای یک‌سری مزایا و معایب هستند. افرادی که قصد استفاده از روکش را دارند با توجه به تفاوت بین آنها می‌توانند مناسب‌ترین روکش را متناسب با نیاز خود انتخاب کنند. در این مقاله ما به طور کامل تفاوت بین این دو روکش را بیان کردیم. اگر بعد از خواندن مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمامی سؤالات یا نظرات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/3/16 - 22:38:25

254

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "تفاوت روکش سلفون و روکش uv چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید