تفاوت مهر لیزری و ژلاتینی چیست؟

مهرها جزو ابزارهای کاربردی و مهم هستند که از آن‌ها برای کارهای متنوعی استفاده می‌شود. این وسیله را در ابعاد و اندازه‌های مختلفی می‌سازند. ابزارهای که برای ساخت مهرها استفاده می‌شوند نیز باهم متفاوت هستند. مهر لیزری و مهر ژلاتینی جزو مهرهای پرکاربرد و پرطرف‌دار هستند که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو نوع مهر تفاوت‌های زیادی باهم دارند و به همین دلیل از لحاظ کیفیت و کارایی نیز باهم متفاوت‌اند. مهرهای ژلاتینی جزو نسل قدیم مهرها هستند که با روش‌های سنتی ساخته می‌شوند. برای ساخت این مهرها از مواد ژلاتینی استفاده می‌شود که به نور ماورای‌بنفش حساس است. در این مهرها امکان انتقال خطور بسیار ریز و نازک وجود ندارد و به همین دلیل نمی‌توان هر طرحی را به کمک این مهرها منتقل کرد. نسل جدیدی از مهر به وجود آمده است که در آن با استفاده از نور لیزر طرح مورد نظر در هراندازه و سایز به طراحی قابل چاپ است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با انواع مهر ژلاتینی و لیزری آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

بیشتر بخوانید: چاپ لترپرس (چاپ حروفی) چیست؟

 

معرفی انواع مهر

مهرها انواع مختلفی دارند و در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. هر مهر دارای ویژگی‌ها و عملکرد متفاوتی است. به همین دلیل قیمت و کاربرد آنها نیز متفاوت است. از مهرها برای ایجاد طرح‌های مختلف بر روی سطوحی مانند کاغذ، پارچه، چرم و.. استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای گسترده مهرها استفاده از آنها برای اعتبار بخشید به اسناد و مدارک است. علاوه بر این کاربرد از مهرها برای کارهای دیگری نیز استفاده می‌شود و کاربرد آنها تنها به این مورد ختم نمی‌شود. از انواع مهرهای پرکاربرد می‌توانیم به مهرهای زیر اشاره کنیم.

مهر برجسته

مهر ژلاتینی

مهر لیزری

 

مهر ژلاتینی چیست؟

مهرهای ژلاتینی جزو پرکاربردترین مهرهای موجود در بازار هستند که از ماده‌ای ژلاتینی ساخته می‌شوند. این مهرها به صور صفحاتی به قطر 3 میلی‌متر و در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید و استفاده می‌شود. قیمت و طول عمر این مهرها بسیار به صرفه است و به همین دلیل جزو مهرهای پرمصرف در بین مردم هستند. این مهرها به دو صورت مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر فرد بسته به سلیقه خود می‌تواند یکی از آن‌ها را انتخاب و از آن استفاده کند. از انواع مهرهای ژلاتینی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

مهر ژلاتینی با دسته معمولی: این نوع از مهرها جزو ارزان‌ترین مهرهای موجود در بازار هستند به همین دلیل اگر مسئله قیمت مهر برای شما مهم است می‌توانید از این نوع استفاده کنید. این مهرها دارای دسته‌های معمولی از جنس چوب با پلاستیک هستند که به صورت دستی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مهر ژلاتینی اتوماتیک: نوعی دیگر از مهرهای ژلاتینی وجود دارند که بعد از آماده‌شدن با چسب به داخل یک دستگاه اتوماتیک چسبانده می‌شوند. این دستگاه‌ها دارای استامپ هستند و به همین دلیل دیگر نیازی به استفاده از استامپ جداگانه نیست. معمولاً این نوع مهرها قابل شارژ هستند و می‌توان داخل دستگاه آنها جوهر ریخت و استامپ آنها را شارژ کرد. از لحاظ قیمت این نوع مهر گران‌قیمت‌تر از مهرهای با دسته معمولی هستند.

 

 

مهر لیزری چیست؟

نسل جدیدی از مهرها با نام مهر لیزری یا مهر نوری شناخته می‌شوند. در این مهرها دیگر مانند سایر مهرها خبری از ژلاتین و استامپ نیست. طرح مورد نظر به کمک دستگاه روی فوم مخصوص منتقل می‌شود. بیشتر مهرهای لیزری دارای مخزن جوهر هستند که به آن کارتریج گفته می‌شود. در مهرهای نوری کارتریج جوهر را روی فوم مخصوص منتقل می‌کند. سپس طرح مورد نظر از روی فوم به روی کاغذ منتقل می‌شود. در این مهرها چرخش 180 درجه ژلاتین برای انتقال طرح حذف شده است به همین دلیل اندازه این مهرها کوچک‌تر از مهرهای ژلاتینی است.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی انواع کاتالوگ و تفاوت آنها

 

تفاوت بین مهر ژلاتینی و مهر لیزری

مهرهای ژلاتینی و مهرهای لیزری تفاوت‌های زیادی باهم دارند. کاربرد این دو وسیله یکسان است؛ اما از لحاظ عملکرد و نحوه انتقال طرح تفاوت‌های با هم دارند. همچنین این مهرها از لحاظ شکل ساختاری و ابعاد نیز متفاوت هستند. افرادی که نیاز به استفاده از مهر دارند باید قبل از خرید مهر با انواع ویژگی و تفاوت بین آنها آشنا شوند تا بتوانند بهترین مهر را خریداری کنند. از جمله تفاوت‌های بین مهر ژلاتینی و مهر لیزری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • مهرها از لحاظ کیفیت انتقال طرح بر روی کاغذ تفاوت‌های زیادی باهم دارند. معمولاً مهرهای لیزری طرح‌ها را با تراکم جوهر بیشتری منتقل می‌کنند. به همین دلیل کیفیت طرح‌های منقل شده با این مهرها بهتر از مهرهای ژلاتینی است. جوهر به کار رفته در مهرهای لیزری حالتی رونده دارد و به همین دلیل با کیفیت بسیار خوبی طرح را منتقل می‌کنند. نکته دیگری که در مورد کیفیت مهرها باید به آن توجه شود این است که برای مهرزدن چندین برگه پشت‌سرهم بهتر است از مهرهای ژلاتینی استفاده شود. زیرا در مهرهای لیزری مکانیزم انتقال جوهر به گونه‌ای است که بعد از چند بار استفاده از مهر باید کمی مکث شود تا جوهر روی فوم منتقل شود. در غیر این صورت طرح‌ها ممکن است کم‌رنگ چاپ شوند.
  • تفاوت دیگری که در بین این دو نوع مهر وجود دارد مربوط به نحوه شارژ استامپ مهرها است. معمولاً شارژ مهرهای لیزری راحت‌تر و ساده‌تر از مهرهای ژلاتینی است. برای شارژ این مهرها باید از جوهر مخصوص مهرهای لیزری استفاده شود.
  • فوم‌های به کار رفته در بدنه مهرهای لیزی به‌سادگی قابل تعویض هستند. به همین دلیل افراد می‌توانند با تغییر طرح روی فوم یک مهر جدید با بدنه و کارتریج مهر قبلی داشته باشند. این قابلیت در مهرهای ژلاتینی که از نوع اتوماتیک هستند نیز وجود دارد. البته برخی از مهرهای نوری که ارزان‌قیمت‌تر هستند به صورت یکبار مصرف ساخته شده‌اند.
  • از لحاظ اندازه نیز مهرهای لیزری و ژلاتینی تفاوت‌های اساسی باهم دارند. معمولاً مهرهای لیزری ابعاد و اندازه کوچک‌تری نسبت به مهرهای ژلاتینی دارند.
  • قیمت خرید مهرهای لیزری بیشتر از مهرهای ژلاتینی است و دلیل آن نیز کارایی و کیفیت این نوع مهر است.

 

خلاصه

به طور کلی می‌توانیم بگویم که مهرها ابزارهای کاربردی و مهم هستند که از آنها برای کاربردهای خاصی استفاده می‌شود. مهرها از لحاظ شکل، اندازه، کارایی، کیفیت و.. تفاوت‌های زیادی باهم دارند. مهرهای ژلاتینی و مهرهای لیزری جزو مهرهای پرکاربرد و پرفروش هستند که در بسیاری از ادارات و سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مهرها تفاوت‌های زیادی باهم دارند به همین دلیل قیمت و کیفیت آنها یکسان نیست. در این مقاله تفاوت این دو مهر را به طور کامل بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به‌تمامی سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/12/20 - 23:56:8

3808

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "تفاوت مهر لیزری و ژلاتینی چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید