راهنمای خرید دوربین چاپ سریع

دوربین‌های چاپ سریع به دوربین‌های گفته می‌شود که عکس‌ها بلافاصله بعد از عکاسی چاپ می‌شوند. در گذشته که عکس‌ها بعد از چاپ دیده می‌شدند به وجود آمدن چنین دوربین‌های شاهکار بزرگی بود. کیفیت عکس‌های چاپ شده در این دوربین‌ها از گذشته تا کنون تغییرات زیادی کرده است. دوربین‌های امروزه قادر هستند که عکس‌ها را با کیفیت بسیار بالایی چاپ کنند. در گذشته استفاده از دوربین‌های چاپ سریع نشانه‌ای از ثروتمندی بود و عده کمی می‌توانستند از این دوربین‌ها استفاده کنند. با تولید دوربین‌های دیجیتالی استفاده از دوربین‌های چاپ سریع بسیار کم‌رنگ شد با این وجود نیز امروزه این دوربین‌ها در بین مردم طرف‌داران زیادی دارند. خوبی استفاده از دوربین‌های چاپ سریع این است که عکس‌های آنها برای همیشه باقی می‌مانند و مانند عکس‌های دیجیتالی امکان حذف‌شدن آنها وجود ندارد. به کمک این دوربین‌ها افراد می‌توانند خاطرات زیبایی را ثبت کنند و آنها را برای همیشه داشته باشند. دوربین‌های چاپ سریع انواع مختلفی دارند به همین دلیل کیفیت همه آنها یکسان نیست. در ادامه این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا بهترین دوربین چاپ سریع را خریداری کنید.

تاریخچه پیدایش دوربین‌های چاپ سریع

شرکت پولاروید اولین شرکت سازنده دوربین‌های چاپ سریع است. این شرکت توانست برای اولین بار انقلاب بزرگی در صنعت چاپ عکس به وجود آورد. در گذشته که مردم مجبور بودند که برای چاپ عکس‌های خود روزها منتظر بمانند ساخت چنین دوربین‌های شگفت انگیز بود. استفاده از دوربین‌های چاپ سریع به سرعت افزایش یافت به‌طوری که نام پولاروید با نام دوربین چاپ سریع گره خورد. کم‌کم بعد از پیدایش دوربین‌های دیجیتالی استفاده از این دوربین‌ها به‌شدت کم شد تا جایی که دیگر شرکت پولاروید نیز ساخت این دوربین‌ها را متوقف کرد. بعد از مدت‌ها نیاز به چاپ سریع برای ثبت خاطرات دورهمی شرکت‌های دیگری مانند فوجی فیلم برای اولین بار دوربین‌های چاپ سریع خود را تولید کردند. در چند سال اخیر شرکت‌های دیگری نیز مانند کانن، کداک و حتی پولاروید نیز به ساخت دوربین‌های چاپ سریع پرداختند. اما از بین محصولات این شرکت‌ها دوربین‌های چاپ سریع سری instax از امکانات و کیفیت بسیار بهتری برخوردار هستند. به دلیل امکانات، کارایی و کیفیت خوبی که دوربین‌های فوجی دارند محصولات این شرکت تبدیل به پرفروش‌ترین دوربین‌های چاپ سریع در سراسر جهان شده‌اند.

دوربین‌های چاپ سریع چه فیلمی می‌خورند؟

دوربین‌های چاپ سریع نیز مانند دوربین‌های نگاتیو قدیمی فیلم می‌خورند. منظور از فیلم این دوربین‌ها کاغذهای حساس به نوری هستند که باید در داخل دوربین قرار بگیرند تا بتوانند عکس‌های ثبت شده را بر روی آن‌ها چاپ کنند. بدون قراردادن این کاغذهای مخصوص چاپ عکس به کمک این دوربین‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. به همین دلیل لازم است که قبل از ثبت عکس کاغذ مخصوص در داخل دوربین قرار داده شود تا بلافاصله بعد از زدن دکمه شاتر عکس به صورت واقعی روی کاغذ چاپ شود.

بیشتر بخوانید: کاربرد ترام در صنعت چاپ چیست؟

اندازه کاغذ عکاسی دوربین‌های سریع چقدر است؟

کاغذهای مخصوص یا همان فیلم دوربین‌های چاپ سریع در دو اندازه استاندارد قابل استفاده هستند. اندازه این فیلم‌ها بستگی به نوع دوربین یا اندازه دوربین ندارد. بلکه هر دوربینی قادر است که از هر دو اندازه فیلم استفاده کند. دو اندازه فیلم دوربین با نام‌های instax mini  و  instax WIDE شناخته می‌شوند. این دو نوع فیلم عکاسی که همان کاغذ حساس به نور جزو سایزهای استاندارد هستند که می‌توان از آن‌ها برای چاپ عکس‌ها در دوربین‌های چاپ سریع استفاده کرد. فیلم‌های نوع  instax WIDE همان‌طور که از اسم آنها پیدا است کاغذهای با اندازه‌های بزرگ‌تر هستند. اندازه واقعی این فیلم‌ها 86*108 میلیمتر است؛ اما قابی که عکس در آن چاپ می‌شود از این اندازه کوچک‌تر است. اندازه قاب چاپ عکس 62*99 میلیمتر است. فیلم‌های نوع instax mini ابعاد کوچک‌تری دارند و اندازه واقعی این فیلم‌ها 86*53 قاب عکس این فیلم‌ها نیز کوچک‌تر از سایز واقعی آنها است. قاب عکس فیلم‌های mini در اندازه 62*46 میلیمتر است. در هر دو کاغذ بعد از چاپ عکس نوار سفیدی به صورت قاب دورتادور عکس قرار می‌گیرد. این نوار سفید در واقع همان اختلاف سایزی است که بین قاب عکس و سایز واقعی فیلم وجود دارد.

کاغذهای سایز بزرگ محبوبیت بیشتری در بین مردم دارند و استفاده از آنها برای ثبت عکس‌های گزینه بهتری است. سایزهای کوچک به اندازه یک کارت ویزیت هستند که قاب عکس آنها نیز کوچک‌تر است به همین دلیل تصویر اشخاص در آنها به خوبی دیده نمی‌شود.

امکانات دوربین چاپ سریع فوجی

همان‌طور که به آن اشاره کردیم دور و اطراف عکس‌های چاپ شده یک حاشیه سفیدرنگ قرار می‌گیرد که در دوربین‌های شرکت فوجی امکانات متنوعی برای این حاشیه در نظر گرفته شده است. این شرکت یک‌سری کاغذهای مخصوص با نام رنگین‌کمان ارائه داده است که با توجه به رنگ سوژه می‌توان از یکی از آن کاغذهای رنگی استفاده کرد. با این کار حاشیه دور عکس به رنگ دلخواه فرد در می‌آید و عکس جذاب‌تری را به وجود می‌آورد.

 

دوربین‌های چاپ سریع نیز مانند دوربین‌های نگاتیو قدیمی فیلم می‌خورند

 

روش کار با دوربین چاپ سریع

کار با دوربین‌های چاپ سریع بسیار آسان است و هیچ سختی ندارد. برای استفاده از این دوربین‌ها تنها کافی است که کاغذ مخصوص طوری در دوربین قرار گیرد که طرف حساس به نور آن در معرض لنز دوربین قرار بگیرد. با این کار بلافاصله بعد از گرفتن عکس نور روی کاغذ می‌تابد و عکس روی آن چاپ می‌شود. بعد از اتمام عکاسی باید کاغذ از داخل دوربین بیرون آورده شود. البته بعد از بیرون آوردن کاغذ چیزی روی آن دیده نمی‌شود. زیرا واکنش شیمایی که روی کاغذ انجام می‌شود در دمای اتاق کامل می‌شود. بعد از چند ثانیه عکس گرفته شده روی کاغذ ظاهر می‌شود. به کمک دوربین‌های چاپ سریع فوجی افراد می‌توانند عکس‌های سیاه‌وسفید نیز ثبت کنند. برای این منظور نوعی کاغذ مخصوص عکس‌های سیاه‌وسفید وجود دارد که ظاهر، نور و کنتراست عکس را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که عکس‌ها ظاهری قدیمی و سیاه‌وسفید به خود می‌گیرند. فیلم‌های این دوربین چاپ سریع نسبتاً گران‌قیمت هستند به همین دلیل بهتر است قبل از گرفتن عکس همه جوانب را به خوبی بسنجید تا بتوانید یک عکس زیبا چاپ کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای چاپ روی شیشه و آینه

نکات مهم در استفاده از دوربین چاپ سریع که باید به آن توجه کنید!

دوربین‌های چاپ سریع همان‌طور که از اسمشان پیدا است بعد از گرفتن عکس بلافاصله عکس را چاپ می‌کنند. به همین دلیل برای جلوگیری از هدررفتن کاغذ عکاسی بهتر است افراد قبل از استفاده از این دوربین‌ها روش کار با آن را یاد بگیرند. با این کار می‌توانند عکس‌های زیبایی را ثبت کنند و در مصرف کاغذ نیز صرفه‌جویی کنند. از جمله نکات مهمی که در مورد استفاده از این دوربین‌ها باید به آن توجه شود می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • با دوربین‌های چاپ سریع سلفی نگیرید.
  • از سوژه‌های خیلی کوچک با دوربین چاپ سریع عکس نگیرید.
  • مواظب انگشتتان هنگام عکاسی با این دوربین باشید
  • ترجیحاً با نور طبیعی عکس بگیرید
  • سعی کنید با زاویه‌های خاص عکس بگیرید
  • بین سوژه و زمینه کنتراست خوبی ایجاد کنید

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که دوربین‌های چاپ سریع ابزاری کاربردی برای ثبت خاطرات هستند. این دوربین‌ها با چاپ سریع عکس‌ها لذت عکاسی را برای افراد دوچندان می‌کنند. به کمک دوربین چاپ سریع افراد می‌توانند خاطرات خوبی را که در کنار خانواده و دوستان خود دارند ثبت کنند. برای استفاده از این دوربین‌ها نیاز است که از کاغذهای مخصوص که حساس به نور هستند استفاده شود. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمام سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/12/24 - 20:56:14

354

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "راهنمای خرید دوربین چاپ سریع " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید