هرآنچه که باید در مورد رنگ چاپ سلک اسکرین بدانید!

در صنعت چاپ از روش‌های بسیار متنوعی برای چاپ بر روی متریال‌های مختلف استفاده می‌شود. یکی از روش‌های متداول و پرکاربرد روش چاپ سلک اسکرین است. در این روش چاپی کیفیت و وضوح طرح‌های چاپ شده تا حدود زیادی به نوع رنگ انتخاب شده بستگی دارد. در این روش از یک توری خاص برای انتقال رنگ بر روی متریال مورد نظر استفاده می‌شود. چاپ سلک اسکرین روشی بسیار مناسب برای تبلیغات است. کیفیت و ماندگاری طرح‌های چاپ شده با این روش بسیار بالا است. رنگی که در روش سلک اسکرین مورد استفاده قرار می‌گیرد با رنگ‌های دیگر متفاوت است. این رنگ خاصیت چسبندگی بیشتری دارد به همین دلیل راحت‌تر روی متریال‌های مختلف چاپ می‌شود. برای اینکه کیفیت خروجی چاپ سلک اسکرین مورد قبول باشد باید در انتخاب رنگ دقت زیادی شود. تنوع رنگ‌های که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند زیاد است و با توجه به کاربرد چاپ می‌توان یکی از آنها را انتخاب کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع رنگ مورد استفاده در روش چاپ سلک اسکرین آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: مرکب یا جوهر: کدام یک برای چاپ مناسب‌تر است؟

 

انواع رنگ‌های سلک اسکرین

از چاپ سلک اسکرین برای کاربردهای متنوعی استفاده می‌شود. به همین دلیل نوع رنگ مورد استفاده در این روش نیز بسته به کاربرد چاپ متفاوت است. از این روش برای چاپ طرح‌های تک‌رنگ یا چندرنگ استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال برای چاپ لوگوی یک شرکت بر روی پرچم یا لباس کارکنان آن از یک‌رنگ استفاده می‌شود. در صورتی که برای چاپ یک طرح بر روی لباس می‌توان از چندرنگ متنوع استفاده کرد. لازم به ذکر است که از چاپ سلک اسکرین تنها برای چاپ بر روی پارچه استفاده نمی‌شود. بلکه از این روش برای چاپ بر روی انواع متریال‌ها مانند فلز، پلاستیک و شیشه نیز استفاده می‌شود. رنگ‌های که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند بعد از قرارگرفتن بر روی سطح چاپی سریع خشک می‌شوند. از انواع رنگ‌های مورد استفاده در روش چاپ سلک اسکرین می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

رنگ‌های pp

رنگ‌های pp جزو دسته رنگ‌های هستند که در روش چاپ سلک اسکرین استفاده می‌شود. این رنگ‌ها از نوعی پلیمر ساخته می‌شوند و از آنها بیشتر برای رنگ‌آمیزی مواد پلاستیکی استفاده می‌کنند. در چاپ سلک اسکرین این رنگ نسبت به سایر رنگ‌ها کاربرد کمتری دارد و استفاده از آن بسیار متداول نیست.

رنگ اورینت

رنگ اورینت جزو پرکاربرد ترین رنگ‌ها در صنعت چاپ است. در روش سلک اسکرین نیز از این رنگ بسیار استفاده می‌شود. این نوع رنگ‌ها حالتی خمیری شکل دارند و به همین دلیل سریع شل نمی‌شوند. در چاپ سلک اسکرین از این رنگ‌ها برای چاپ روی انواع پارچه استفاده می‌شود. حلال این رنگ‌ها آب است و به همین دلیل برای محیط‌زیست نیز سلامت است. لازم به ذکر است که رنگ‌های اورینت به دو دسته اورینت زیر کار و اورینت روکار تقسیم می‌شوند. از اورینت زیر کار برای چاپ روی پارچه‌های سفید استفاده می‌شود و اورینت روکار معمولاً برای چاپ روی پارچه‌های رنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً از این رنگ برای چاپ بر روی پارچه‌های تیره استفاده می‌شود. به همین دلیل خوب است قبل از خرید این رنگ به نوع پارچه و رنگ آن توجه داشته باشید. استفاده از این رنگ نیاز به مهارت و تخصص خاصی دارد به همین دلیل برای استفاده بهینه از این رنگ باید از افراد ماهر کمک بگیرید.

رنگ روغنی

از دیگر رنگ‌های مورد استفاده در چاپ سلک اسکرین می‌توانیم به رنگ روغنی اشاره کنیم. این رنگ که بر پایه حلال‌های مانند نفت و تینر است در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً رنگ‌های روغنی به دلیل ماهیت شیمیایی که دارند دیرتر خشک می‌شوند. به همین دلیل استفاده از آن در چاپ سلک اسکرین بسیار زیاد نیست. معمولاً از این رنگ برای چاپ روی قطعات پلاستیکی و جعبه‌ها استفاده می‌شود.

رنگ پی وی سی

رنگ‌های پی وی سی جزو رنگ‌های پرکاربرد در روش سلک اسکرین هستند. این رنگ‌ها خیلی سریع خشک می‌شوند به همین دلیل استفاده از آن باعث می‌شود که طرح‌های مورد نظر با کیفیت خوبی چاپ شوند. تنوع رنگ‌های پی وی سی بسیار بالا است و به راحتی می‌توان برای چاپ انواع طرح‌ها از آن استفاده کرد. از آنجایی که این رنگ زود خشک می‌شود مشکلاتی مانند پخش رنگ وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: مقایسه چاپ اسکرین و چاپ DTG

 

چگونه مشکل گرفتگی شابلون را در حین استفاده از رنگ اورینت حل کنیم؟

از آنجایی که رنگ اورینت حالتی خمیری شکل دارد یکی از مشکلات متداولی که در حین استفاده از این رنگ ممکن است با آن موجه شوید گرفتگی سوراخ‌های توری است. در این مواقع می‌توانید از چند روش برای حل مشکل گرفتگی سوراخ توری استفاده کنید.

  •  یکی از روش‌های متداول استفاده از ماده حلالی به نام گشایش است. شما می‌توانید به کمک این حلال رنگ اورینت را رقیق کنید. با این کار دیگر سوراخ‌های شابلون در حین کار با این رنگ مسدود نمی‌شوند.
  • از دیگر روش‌های که می‌توانید برای حل این مشکل از آن استفاده کنید اضافه‌کردن مقداری گلیسیرین به رنگ است. در این روش شما باید دقت داشته باشید که نباید اندازه گلیسیرینی که به رنگ اورینت اضافه می‌کنید بیش از حد باشد. برای این منظور بهتر است یک قاشق غذاخوری گلیسیرین را به یک کیلوگرم رنگ اضافه کنید و آن را خوب مخلوط کنید.
  • بهترین روشی که می‌توانید برای حل مشکل گرفتگی سوراخ‌های شابلون خود از آن استفاده کنید رقیق کردن رنگ با آب است. در این روش شما باید دقت داشته باشید که مقدار آبی که به رنگ اضافه می‌کنید باید به‌اندازه‌ای باشد که رنگ شما آبکی نشود. برای این منظور شما می‌توانید در حین چاپ سلک اسکرین در هر 10 ثانیه با یک آب‌پاش مقداری آب‌روی رنگ بپاشید.

 

نکات مهمی که در انتخاب رنگ برای چاپ سلک اسکرین باید به آنها توجه کنید؟

با توجه به اینکه رنگ‌های مورد استفاده در این روش چاپی ماهیت فیزیکی و شیمیایی متفاوتی دارند باید در حین انتخاب یک‌رنگ دقت زیادی داشته باشید. رنگی که انتخاب می‌کنید تأثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت خروجی کار شما دارد. به همین دلیل می‌توانیم بگویم که انتخاب رنگ یکی از مهم‌ترین کارهای است که در این روش چاپی باید به آن توجه شود. ترکیب رنگ‌های مختلف باهم از اهمیت زیادی برخورد دار است و روی وضوح و زیبایی طرح‌های چاپ شده تأثیر مستقیم دارد. به همین دلیل قبل از اینکه اقدام به چاپ کنید با ترکیب رنگ‌های مختلف به خوبی آشنا شوید. از جمله نکاتی که در انتخاب رنگ باید به آن‌ها توجه کنید می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • رنگ‌های انتخاب می‌کنید بهتر است با رنگ سطح چاپی متضاد باشند. در این صورت رنگ‌ها به خوبی دیده می‌شوند و از وضوح خوبی برخوردار خواهند بود.
  • برای اینکه کیفیت خروجی کار خود را بالا ببرید بهتر است از رنگ‌های متالیک و شاین دار در کارهای خود زیاد استفاده کنید. این رنگ‌ها زیبایی خاصی به کار شما می‌دهد و باعث می‌شود که طرح‌های چاپ شده زیباتر جلوه کنند.
  • در چاپ طرح‌های خود سعی کنید از رنگ‌های مانند نقره‌ای، طلایی، سفید و سیاه زیاد استفاده کنید. این رنگ به خروجی کار شما زیبایی خاصی می‌بخشد.

 

رنگ اورینت جزو پرکاربرد ترین رنگ‌ها در صنعت چاپ است

 

آیا نوع رنگ استفاده شده در چاپ سلک اسکرین بر قیمت چاپ موثر است؟

یکی از سوالات متداولی که پرسیده می شود این است که آیا نوع رنگ بر قیمت نهایی چاپ تاثیر دارد؟ در جواب این سوال باید به شما بگوییم بله تاثیر دارد. هر کدام از رنگ‌ها دارای قیمت و ویژگی‌های خاصی هستند به همین دلیل قیمت آنها نیز متفاوت است. به همین دلیل اگر قیمت نهایی چاپ برای شما اهمیت دارد قبل از انجام چاپ هزینه نهایی را برآورد کنید. بهترین انتخاب برای چاپ سلک اسکرین استفاده از رنگ اورینت است. این رنگ‌ها حالتی خمیری دارند و چاپ تصاویر و طرح‌ها با آن از کیفیت خوبی برخوردار است.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که اگر قصد دارید از روش چاپ سلک اسکرین استفاده کنید بهتر است در انتخاب رنگ دقت کافی داشته باشید. نوع رنگی که انتخاب می‌کنید تأثیر زیادی بر روی کیفیت و وضوح خروجی کار شما دارد. رنگ‌های متداولی که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از رنگ روغنی، رنگ اورینت، رنگ پی وی سی و رنگ PP . در این بین رنگ‌های پی وی سی و رنگ‌های اورینت کاربرد بیشتری دارند و برای چاپ سلک اسکرین مناسب‌تر هستند. ما در این مقاله انواع رنگ و ویژگی‌های آن‌ها را برای شما بیان کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به‌تمامی سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/12/17 - 20:14:15

534

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "هرآنچه که باید در مورد رنگ چاپ سلک اسکرین بدانید! " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید