چگونه شابلون چاپ سیلک بسازیم؟

چنانچه شابلون چاپ سیلک را در اختیار دارید؛ این شیوه‌ی چاپ، یک تکنیک کاملا کاربردی و ارزان قیمت خواهد بود. اگر خودتان علاقه‎مند به چاپ یک طرح خلاقانه هستید یا حتی یک مشتری طرح خاصی را از شما خواست؛ می‌توانید به راحتی شابلون موردنظرتان را در خانه درست کنید. تنها خودتان را به استفاده از مواد ویژه مانند وینیل یا ژل‌های امولسیون محدود نکنید. شما می‌توانید بدون نیاز به این مواد و با برش دستی طرح هم، سیلک اسکرین را بسازید.

توجه داشته باشید برای ساخت چاپ سیلک لازم نیست حتما حرفه‎ای باشید. چه یک فرد آماتور و تازه‌کار باشید و چه حرفه‌ای، این امکان را دارید تا به آسانی و تنها با داشتن مواد مناسب و تمرین و تکرار، شابلون چاپ سیلک را تولید کنید. اگر برایتان سوال است که چگونه شابلون چاپ سیلک بسازیم؛ تا انتهای این مقاله از سانترال چاپ همراه ما باشید.

ساخت شابلون چاپ سیلک به روش برش دستی

برش دستی یکی از راه‌های ساخت شابلون چاپ سیلک اسکرین می‌باشد که به صورت مراحل زیر است:

برش دستی یکی از راه‌های ساخت شابلون چاپ سیلک اسکرین می‌باشد

مرحله اول

روی کاغذ مایلار یا وینیل، طرحی که دوست دارید را برای ایجاد شابلون چاپ سیلک بکشید. پس از پایان یافتن طراحی، آن را روی شابلون از پیش تعیین شده منتقل کنید. از یک ماژیک که دارای نوک مناسبی است استفاده کنید تا طرح به‌طور واضح باشد. کاغذ یا وینیل را با چسب نقاشی ثابت نگه داشته تا اینگونه بتوانید خطوط را با دقت بالاتری رسم کنید.

نکته اول: اگر می‌خواهید خطوطی صاف داشته باشید بهتر است از یک خط‌کش فلزی کمک بگیرید.

نکته دوم: اگر در رسم طرح دچار اشتباه شدید؛ یک تکه پارچه را به الکل آغشته کرده و روی وینیل بکشید تا پاک شود.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره چاپ سیلک اسکرین بدانید!

مرحله دوم

از یک تکه پلاستیک شفاف و سفت مانند استات کمک بگیرید تا مایلار یا وینیل را محکم کنید. این کار طرح را برای برش و ساخت کلیشه سیلک اسکرین آماده می‌کند. جهت نگه‌ داشتن طرح، دوباره از چسب نقاشی استفاده کنید. باید کاغذ یا وینیل را طوری قرار دهید که پلاستیک حداقل 2.5 سانتی‌متر از هر طرف با طرح فاصله داشته باشد.

مرحله سوم

در این مرحله از ساخت شابلون چاپ سیلک اسکرین با کمک یک قیچی تیز، طرح را برش دهید. توجه داشته باشید برای اینکه برش دستی طرح تمیز درآید؛ باید دقت بالایی داشته باشید. همه قسمت‌هایی از تصویر که اضافی است را جدا کنید. مراقب باشید تا اشتباها بخش‌هایی که جزء طرح اصلی هستند را قیچی نکنید.

نکته اول: قسمت‌هایی از طرح که خالی می‌شود؛ درواقع همان بخش‌هایی هستند که در هنگام چاپ سیلک جوهر از آن‌ها عبور کرده و جذب پارچه می‌شوند. به این امر هنگام برش توجه داشته باشید.

نکته دوم: هر زمانی که خواستید؛ شابلون چاپ سیلک را بچرخانید تا کار برش آسان‌تر انجام شود.

مرحله چهارم

طرحی که آماده شده است را روی قاب مخصوص چاپ قرار دهید. برای اینکار از یک نوار انتقال چسب در پشت کار استفاده کنید. زمانی که کاملا آماده‌ انتقال تصویر شدید؛ نوار پشت کار را به آهستگی جدا کرده و طرح را روی پشت قاب قرار دهید تا اینگونه از آسیب دیدن کلیشه سیلک اسکرین موقع عملیات چاپ جلوگیری کنید.

ساخت شابلون چاپ سیلک با روش استفاده از دستگاه برش وینیل

در پاسخ به سوال چگونه شابلون چاپ سیلک بسازیم می‌توان به استفاده از دستگاه برش وینیل به عنوان یکی دیگر از روش‌ها اشاره کرد:

مرحله اول

یک دستگاه برش وینیل را برای ساخت یک شابلون سیلک خریداری یا اجاره کنید. دستگاه برش وینیل با دنبال کردن خطوط رسم شده، برشی دقیق را انجام می‌دهد. اگر چنین وسیله‌ای را در اختیار ندارید؛ به دنبال اجاره آن برای مدتی محدود باشید.

مرحله دوم

تصویری با کنتراست بالا در رایانه‌ خود بکشید. امکان طراحی کلیشه‌ چاپ سیلک به صورت آنلاین هم وجود دارد که با استفاده از برنامه‌های ویرایش تصویر نظیر فتوشاپ یا Inkscape امکان‌پذیر است. برای پی بردن به اینکه کدام برنامه‌ها با کدام ماشین برش هماهنگ است؛ به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید. در ایجاد شابلون چاپ سیلک اسکرین باید از طرحی تقریبا ساده استفاده کنید تا اینگونه انتقال آن روی پارچه به راحتی انجام گیرد. بعد از پایان یافتن طراحی، تصویر را در قالب فایلی که توسط دستگاه برش قابل شناسایی باشد؛ ذخیره کنید.

نکته اول: بسیاری از دستگاه‌های برش وینیل از فایل‌هایی با پسوند SVG یا PDF پشتیبانی می‌کنند.

مرحله سوم

وینیل را داخل دستگاه برش قرار داده تا روی نوار غلطک و زیر اهرم‌ها قرار بگیرد. در نتیجه ثابت باقی بماند و تکان نخورد. توجه کنید رنگ وینیل اهمیتی ندارد. زیرا هنگام انتقال به پارچه، چاپ نمی‌شود و فقط طرح روی شابلون سیلک پارچه انتقال پیدا می‌کند.

مرحله چهارم

فایلی که آماده شده است را روی دستگاه برش وینیل بارگذاری کنید. بعد از انجام این عمل، شابلون چاپ سیلک شما آماده‌ تولید است. تیغه‌های دستگاه طرح را از همان جای برش جدا می‌کنند و کلیشه‌ را به صورت آماده به شما تحویل می‌دهند. مدت زمان این عمل با توجه به میزان پیچیدگی طرح، امکان دارد از چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشد.

نکته: دستگاه‌های برش وینیل، طرح را برش می‌زنند. با این حال این عمل به صورت کامل انجام نمی‎شود. پس از پایان یافتن کار با دستگاه، بخش‌های غیر ضروری کار را از روی کلیشه چاپ سیلک جدا کنید.

مرحله پنجم

بخش‌های اضافی وینیل را جدا کنید. می‌توانید از یک قیچی تیز برای برش قسمت‌های غیرضروری کمک بگیرید. ضخامت کاتر یا قیچی مورد استفاده به میزان پیچیدگی طرح روی شابلون سیلک وابسته است. هرچه طرح پیچیده‌تر، باید وسیله‌ مورد استفاده نازک‌تر باشد.

نکته: در واقع شما طرح را به صورت منفی یا نگاتیو طراحی می‌کنید. به این صورت که قسمت‌هایی از طرح را که قرار است جوهر از آن‌ها عبور کند را خالی می‌کنید. بنابراین پس از چاپ، شکل موردنظر روی پارچه نقش ببندد.

مرحله ششم

یک فریم برای وینیل خود درست کرده و یک تکه وینیل را با سایز مناسب انتخاب کنید. با استفاده از یک قیچی، مستطیلی کاملا اندازه‌ طرح خود در داخل فریم بسازید. شابلون چاپ سیلک را روی قاب قرار داده و با چسب نقاشی، آن را محکم کنید.

نکته اول: ابتدا قاب را روی پارچه بگذارید. بعد فریم مستطیل را روی آن قرار داده تا بعد طرح را روی آن بگذارید.

نکته دوم: قبل از اینکه نوار چسب پشت کار را جدا کنید؛ مطمئن شوید که طرح کاملا در فریم قرار گرفته باشد.

امکان طراحی کلیشه‌ چاپ سیلک به صورت آنلاین هم وجود دارد که با استفاده از برنامه‌های ویرایش تصویر نظیر فتوشاپ یا Inkscape امکان‌پذیر است.

مرحله هفتم

از نوار انتقال چسب برای چسباندن شابلون کمک بگیرید. نوار را به پشت شابلون سیلک بچسبانید. هنگامی که آماده‌ انتقال شابلون به قاب هستید؛ چسب را به آهستگی جدا کنید و شابلون را داخل کادر مستطیلی که قبلا برش داده بودید؛ جای دهید. دست خود را محکم روی تمام قسمت‌های شابلون بکشید تا اینگونه هیچ حبابی روی کار باقی نماند.

ساخت شابلون چاپ سیلک با روش استفاده از ژل امولسیون

اگر شما هنوز هم از خود می‌پرسید چگونه شابلون چاپ سیلک بسازیم؟ می‌توانید روش ژل امولسیون را استفاده کنید.

مرحله اول

در این روش ساخت شابلون چاپ سیلک باید قاب را با ژل امولسیون بپوشانید. امولسیون عکاسی ماده‌ای ژل‌ مانند بوده که حساس به نور است. یک لایه‌ نازک از امولسیون را روی دو طرف قاب به گونه‎ای بکشید که یک حاشیه‌ 2.5 سانتی متری را از هر طرف باقی بگذارد. قاب را در یک اتاق با نور کم یا کاملا تاریک بگذارید. اگر قرار است از یک جعبه استفاده کنید؛ مطمئن شوید هنگام استفاده از ژل، جعبه نزدیکتان باشد.

بیشتر بخوانید: 9 نکته براي داشتن بروشور خلاقانه

امولسیون عکاسی ماده‌ای ژل‌ مانند بوده که حساس به نور است

 

مرحله دوم

قاب را داخل یک اتاق تاریک یا درون جعبه قرار دهید. بعد از آغشته کردن قاب به امولسیون، آن را به یک اتاق تاریک یا جعبه ببرید. با توجه به سایزی که قاب دارد؛ این مرحله از ساخت کلیشه چاپ سیلک می‌تواند تا 2.5 روز نیز به طول بینجامد.

قاب را زودتر از 2 تا 3 روز از اتاق یا جعبه بیرون نیاورید. زیرا قرار گرفتن امولسیون در معرض نور، به طرح شما آسیب می‌رساند. توجه کنید که زمان خشک شدن امولسیون، روی قوطی آن نوشته شده است. قاب در تابستان با سرعت بیش‌تری خشک می‌شود. زیرا امولسیون به گرما واکنش بهتری نشان می‌دهد.

مرحله سوم

طرح خود را روی یک کاغذ شفاف اجرا کنید. هنگامی که قاب خشک شد؛ طرح شابلون چاپ سیلک اسکرین را روی یک صفحه‌ شفاف چاپ کنید. اکثر چاپگرها با ورقه‌های شفاف سازگار هستند. ولی اگر لازم شد با توجه به دفترچه‌ راهنمای پرینتر خود، تنظیمات موردنظر را انجام دهید. هنگام جابه‌جا کردن صفحه مراقب باشید دستتان تنها لبه‌های کار را لمس کند تا طرح کثیف نشود. همچنین قبل از لمس طرح اجازه دهید 5 دقیقه از زمان چاپ بگذرد.

مرحله چهارم

طرح را روی قاب انتقال دهید. شابلون را روی کف قاب گذاشته و فشار دهید. برای اعمال فشار بیش‌تر روی شابلون چاپ سیلک، می‎توانید از یک تکه شیشه یا هر شی شفاف غیرقابل اشتعال کمک بگیرید تا هنگام انتقال تصویر، شابلون تکان نخورد.

مرحله پنجم

قاب را روی یک صفحه‌ی مات مشکی بگذارید. هنگامی که قاب، زیر لامپ UV قرار می‌گیرد؛ تصویر نمایان می‌شود. در صورت داشتن تخته سیاه می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر تخته در اختیار ندارید؛ با استفاده از اسپری سیاه یک تکه مقوا در ابعاد مناسب را رنگ کرده و قاب را روی آن قرار بدهید.

مرحله ششم

قاب را زیر لامپ UV قرار دهید. اشعه‌های لامپ در نقش بستن تصویر روی قاب، نقش کمکی دارند. در این مرحله از ساخت شابلون سیلک این امکان را دارید تا قاب را زیر نور خورشید هم قرار دهید. اما استفاده از لامپ منجر به کنترل بیش‌تر روی نور می‎شود. برای اطلاع از زمان مورد نیاز، به اعداد درج شده روی بسته‌بندی امولسیون توجه کنید. زمان این مرحله می‎تواند از ده دقیقه تا چند ساعت متغیر باشد.

مرحله هفتم

طی زمانبندی مناسب، قاب را از زیر لامپ بردارید. زمان چاپ باید تا جایی که امکان دارد؛ دقیق باشد. مدت زمان طولانی می‎تواند مانع از جدا شدن امولسیون از روی قاب شود. اگر زمان کوتاه باشد هم تصویر به درستی نمایان نمی‎شود.

مرحله هشتم

قاب را قبل از استفاده کردن، کاملا بشویید. تا موقعی که ژل از روی قاب شسته نشود؛ کلیشه چاپ سیلک شما قابل استفاده نیست. قاب را با آب سرد یا ولرم بشویید. این کار را به آهستگی انجام دهید تا آسیبی به تصویر نرسد. فشار آب را کم کرده و برای پاک کردن امولسیون از یک تکه پارچه یا اسفنج نرم استفاده کنید.

سخن پایانی

بنابراین به سوال چگونه شابلون چاپ سیلک بسازیم؛ به 3 روش پاسخ دادیم. هر یک از این موارد برای ساخت شابلون، امکان‌پذیر هستند. البته از آنجایی که ساخت شابلون این شیوه از چاپ ممکن است کمی سخت باشد؛ بهتر است سفارشات چاپ سیلک خود را در اختیار سانترال چاپ قرار دهید. همچنین نظرات و سوالات خود را از طریق بخش دیدگاه سانترال چاپ با ما در میان بگذارید.

1401/8/29 - 14:9:28

4703

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چگونه شابلون چاپ سیلک بسازیم؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید