14 نکته اساسی در طراحی پوستر تبلیغاتی

چشم‌انداز دیوارهای اتاقم در دوران نوجوانی پوستر شخصیت‌های سینمایی و یا پوسترهای شعر و طبیعت و...  بود. مجموعه‌ای از طرح، رنگ و نوشته‌های مختلف که روی کاغذهای گلاسه چاپ شده بودند، اما آیا همه پوسترها به چشمم زیبا بودند؟ مسلما نه!

طراحی پوستر هنر تلفیقی از عکس، نوشته و سلیقه طراح است. برای طراحی پوستر حرفه‌ای باید در کنار ابزارهای طراحی، دانش‌های دیگری را نیز آموخت. در واقع هدف از طراحی پوستر، بازاریابی و جلب نظر مخاطب است. در این پست از مجله چاپ سانترال قرار است از سیر تا پیاز نکات طراحی پوستر را باهم بخوانیم. اگر شما هم تمایل دارید، درباره طراحی پوستر بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را انتها مطالعه کنید.   

طراحی پوستر چیست؟

پوسترها یکی از انواع تبلیغات بصری هستند که در قرن نوزدهم کشف شدند. پوسترهای ابتدایی در آن زمان بیشتر جنبه سیاسی داشتند و مردم پس از مدتی ایده‌پردازی از پوسترها برای تبلیغ محصولاتشان استفاده کردند. پوستر یک صفحه با تصاویر و متن است که هدف آن انتقال یک پیام و جلب کردن نظر مخاطبان هدف است.

علاوه بر این؛ می‌توان پوسترها را در اندازه‌های کوچک مانند: نسخه دیجیتال و یا کارت پستال ارائه کرد و در شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک گذاشت. نمونه پوسترهای قرن نوزدهم میلادی:

نمونه پوسترهای قرن نوزدهم میلادی

 

نکات طراحی پوستر

پوسترها انواع مختلفی دارند و با هدف‌های مختلفی طراحی می‌شوند. انواع پوسترهایی که می‌توان طراحی کرد، مانند: پوستر تبلیغاتی،فیلم و سینما، عکاسی، رویدادهای اجتماعی، آموزشی، شرکتی، دیجیتال و ... است. از نظر موضوعی طراحی پوسترها باهم متفاوت هستند، اما برای طراحی پوستر در هر زمینه‌ای نکات کلی وجود دارد که به طراح کمک می‌کند تا پوستر زیباتر و قابل فهم‌تری طراحی کند. در ادامه می‌خواهیم نکات کلی برای طراحی پوستر را باهم بررسی کنیم و ببینیم چه مواردی قابل اهمیت است؟

تعیین هدف

اولین و مهم‌ترین چیزی که قبل از طراحی پوستر باید بدانید این است که هدفتان از طراحی پوستر چیست و می‌خواهید به چه چیزی برسید؟ پوسترها برای تبلیغ محصولات، خدمات یک شرکت، رویدادها و پیشنهادات استفاده می‌شود. آیا شما می‌خواهید درباره یک محصول جدید اطلاع رسانی کنید؟ دیگران را از برگزاری کنسرت آگاه کنید؟ یا می‌خواهید دیگران را از فروش و تخفیفات خود آگاه کنید؟

همه این موارد اهدافی هستند که می‌توانید با طراحی پوستر به آن‌ها دست پیدا کنید. وقتی شما هدف داشته باشید، می‌توانید از آن برای هدایت و انتخاب طرح استفاده کنید. به عنوان مثال: اگر هدف پوستر شما جلب مشارکت مردم برای شرکت در یک کنفرانس است، پوستر شما باید به صورت استراتژیک طراحی شود تا شما به هدف مورد نظرتان دست پیدا کنید.

شناخت مخاطبان هدف کسب و کار

در این مرحله باید در نظر داشته باشید با پوستر خود قصد دارید نظر چه مخاطبانی را جلب کنید؟ با پاسخ به این سوال می‌توانید راحت‌تر درباره طرح پوستر به نتیجه برسید. وقتی مخاطبان را بشناسید و بدانید سلیقه آن‌ها چیست بر طبق سلیقه مخاطبان طراحی را شروع می‌کنید تا پوستر شما دیده شود.  

کال تو اکشن ( دعوت مخاطب به انجام کار)

در واقع هدف پوستر این است که مخاطب را در معرض چیزی قرار دهد. مثلا برای جذب مخاطب توصیه می‌شود شما در پوستر کال تو اکشن داشته باشید. یعنی مردم را به یک عمل دعوت کنید؛ مانند شرکت در همایش، شرکت در مسابقه، کنسرت، خرید با کد تخفیف. ایجاد کال تو اکشن در طراحی پوستر به موفق عمل کردن تبلیغات کمک می‌کند. اگر شما بتوانید کال تو اکشن موثری ایجاد کنید، می‌توانید مخاطبان را به مشتری وفادار کسب و کار تبدیل کنید.

اندازه و مکان نصب و استفاده از پوستر

پوستر را برای چه محیطی قرار است طراحی کنید؟ آیا قرار است چاپ شود و هم‌زمان در شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک بگذارند؟ معمولا طراحی پوستر برای هرمکانی اندازه و سایز مخصوص به خود را دارد. اگر قرار است چاپ شود بهتر است آن را در ابعاد بزرگ‌تر طراحی کنید و رنگ‌های آن را متضاد با رنگ محیط در نظر بگیرید تا با محیط ترکیب نشود.

برای مثال: اگر قرار است روی یک دیوار آبی نصب شود، شما باید از رنگ متضاد با رنگ دیوار استفاده کنید تا پوستر به چشم مخاطبان بیاید. از نظر ابعادی نیز اگر پوستر برای استوری و یا پست اینستاگرام طراحی می‌کنید، باید ابعاد پوستر را در اندازه استاندارد آن شبکه اجتماعی تعیین کنید. به طور کلی بهینه سازی پوستر برای چاپ کمی متفاوت‌تر از شبکه‌های اجتماعی است.

طراحی جذاب

بخش طراحی پوستر یکی از چالشهایی است که طراحان خبره از دست و پنجه نرم کردن با آن لذت می‌برند. طراح می‌تواند با استفاده از عکس‌ها، آیکون‌ها، رنگ‌ها، تایپوگرافی و سایر عناصر دیگر، هدف را به مخاطب منتقل کند. یا حتی در مورد یک مسدله ی اخلاقی، زیست محیطی یا اجتماعی، تلنگری به او بزند و با درگیر کردن ذهنش، موجب شود ساعتها در مورد آن بیندیشد.

این تاثیرگذاری در طراحی  پوستر با تمرین و مطالعه فراوان و شناخت سبکهای مختلف هنری و شاید کمی جامعه شناسی ایجاد می شود. مسلما هر چه طراحی تاثیر گذارتر باشد، واکنش مخاطب به آن نیز بیشتر است. افراد بیشتری آن را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک می گذارند و درباره آن صحبت می کنند و پیام ما به افراد بیشتری منتقل می شود. به علاوه استقبال  و حضور افراد در رویدادهای حضوری هم بیشتر می شود.

استفاده به جا از تصاویر متناسب و آیکونها

خوانا بودن پوستر یکی از مهم‌ترین قسمت‌های طراحی پوستر است. تصویر، متن و آیکون‌های روی پوستر را با پیکسل بزرگتر انتخاب کنید. در انتخاب تصاویر به کنتراست بالا توجه کنید و تصویری واضح و خوانا روی آن درج کنید. آیکون‌ها یکی از بهترین نمادها برای نمایش دادن مفاهیم برای تزئین پوستر است.

همچنین می‌توانید برای انتخاب عکس از عکس‌های استوک با کیفیت بالا استفاده کنید. مخصوصا اگر قصد دارید، پوستر را چاپ کنید یا آن را بزرگ کنید، استفاده از عکس‌های کیفیت بالا را در اولویت قرار دهید، چرا که اگر بی‌کیفیت باشند و پیکسل آن‌ها جزئی باشد، پوستر شما غیرقابل خواندن می‌شود. (همچنین بخوانید: معرفی سایت‌های دانلود عکس باکیفیت رایگان)

بهینه کردن توضیحات پوستر

یکی از مواردی که برای ارتباط نوشتاری کمتر به آن پرداخته می‌شود، اصل ساده نویسی است. ساده‌نویسی و سادگی طرح همیشه برنده است و مخاطب را گیج نمی‌کند. بعد از طراحی جذاب، توضیحات پوستر، مهم‌ترین قسمت است. این‌که شما چه اطلاعاتی روی پوستر درج می‌کنید به هدف پوستر شما بستگی دارد، اما اگر در حال طراحی یک پوستر نسبتا استاندارد برای یک رویداد هستید، می‌توانید از اطلاعات زیر به ترتیب برای درج استفاده کنید:

  • نام رویداد
  • تاریخ و زمان رویداد
  • شرح کوتاهی از رویداد با یک جمله جذاب
  • مکان رویداد
  • درج نام شرکت،بخش، سازمان، آدرس و شماره تلفن
  • ایجاد یک کال تو اکشن مانند بازدید از وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی

رنگ‌های ساده

یکی از اولین گزینه‌هایی که طراح هنگام طراحی پوستر متوجه می‌شود، رنگ است. در بیشتر موقعیت‌ها می‌توان رنگ مناسب با آن پوستر را حدس زد و شاید نیاز به جستجو نباشد، اما پیشنهاد می‌کنیم درباره موضوع روانشناسی رنگ‌ها در طراحی و تبلیغات و شناخت رنگ‌های سرد و گرم مطالعه کنید. این مقاله‌ها به شما کمک می‌کند، برای انتخاب رنگ‌ مورد نظرتان تسلط بیش‌تری داشته باشید.

هنر تایپوگرافی

در طراحی پوستر حدود نیمی از اطلاعات از طریق تایپوگرافی منتقل می‌شود، بنابراین اهمیت و انتخاب فونت را نمی‌توان نادیده گرفت. برای طراحی پوستر می‌توان حداقل از دو فونت مختلف برای عنوان و توضیحات پوستر استفاده کرد. فونت‌های sans serif مانند arial، Calibri برای طراحی پوستر و پاورپوینت بیشتر کاربرد دارد و فونت‌های serif معمولا برای چاپ روی کاغذ استفاده می‌شوند.

عناوین اصلی پوستر را با فونت درشت‌تر مانند 48 و برای متن از فونت‌هایی مانند 30 تا 36 می‌توان استفاده کرد. توصیه می‌شود، حاشیه‌های پوستر و فاصله بین ستون‌ها را نیز روی 2.5 سانتی‌متر تنظیم کنید. همچنین در تایپوگرافی از ترکیب رنگ‌های کم کنتراست مانند: زرد کم رنگ و کرمی خودداری کنید، زیرا متن و عکس به سختی دیده می‌شود.

نکته: سایز فونت‌های بیان شده نمونه‌ای برای پوسترهایی بود که قرار است چاپ شوند.

استفاده صحیح از فضای منفی

فضای منفی در طراحی پوستر یکی از ویژگی‌های کلیدی است که در پوستر شما اتاق تنفس ایجاد می‌کند و به مخاطبان شما کمک می‌کند در حجم اطلاعات بیش از اندازه غرق نشوند. به طور کلی بهترین تقسیم‌بندی برای طراحی پوستر شامل 30 درصد فضای منفی، 40 درصد عنوان و متن و 30 درصد تصویرهای گرافیکی است.  

چیدمان پوستر

گزینه‌های متعددی برای چیدمان پوستر وجود دارد از جمله الگوهای رایگان متعددی که در سایت‌های مختلف در دسترس هستند. چیدمان مناسب برای طراحی پوستر همان طراحی کلی بدنه پوستر است که هدف شما را بهتر به مخاطب منتقل می‌کند.

کنتراست بالا

شما تنها چند ثانیه فرصت دارید که نگاه مخاطب را به پوستر جلب کنید، تنها در صورت جالب بودن، مخاطب پوستر را خواهد دید. استفاده از رنگ‌هایی با کنتراست بالا در جذب مخاطب تاثیر گذار است.

استفاده از یک پالت تک رنگ با رنگ‌های ملایم دیگر مانند قدیم برای مخاطب جذاب به نظر نمی‌رسد. زمان طراحی پوستر شما فرصت دارید تا رنگ‌های متعددی را امتحان کنید و یک پالت رنگی جدید و منحصر به فرد با رنگ‌های کنتراست بالا بسازید. البته که این مورد هم کلی نیست و به هدف و سبک کار شما بستگی دارد.

ایجاد چند نسخه پوستر

توصیه می‌شود پوستر طراحی شده را در چند نسخه و در ابعاد مختلف طراحی و سایزبندی کنید. بعد از چاپ پوستر آن را برای شبکه‌های اجتماعی مختلف و سایت بهینه کنید. این روزها آنقدر مشغله افراد زیاد است که فقط با در معرض قرار دادن آن‌ها در مکان‌های مختلف می‌توان تبلیغات را در ذهنشان حک کرد. اشتراک‌گذاری پوستر در مکان‌های مختلف باعث می‌شود مخاطب راحت‌تر آن را به خاطر بسپارد.

چاپ پوستر

و اما مرحله نهایی یعنی چاپ پوستر! تکنیک‌های مختلفی برای چاپ پوستر وجود دارد که شما می‌توانید بسته به نیازتان آن‌ها را سفارش دهید. قبل از ثبت سفارش چاپ پوستر بهتر است با چاپخانه مورد نظرتان درباره اندازه پوستر، تکنیک‌های چاپ و هزینه آن‌ها صحبت کنید و متناسب با نیاز و بودجه خود پوستر را چاپ کنید. همکاران ما در چاپ سانترال همه روزه به غیر از روزهای تعطیل، جهت مشاوره برای چاپ پوستر پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستند.

جمع‌بندی

طراحی پوستر یکی از ابزارهای تبلیغاتی عالی برای کسب و کارها است. نکاتی که در این مقاله گفته شد وحی منزل نیست و اجباری برای استفاده از آن‌ها نیست. برای طراحی پوستر قانون واحدی وجود ندارد و طراح می‌تواند هرآنچه در ذهن دارد بر روی پوستر پیاده‌سازی کند. پوسترها به هزاران روش مختلف طراحی می‌شوند. ما در این مقاله تلاش کردیم نکات پایه وکلی طراحی پوستر را بیان کنیم. امیدواریم این مقاله برای طراحی پوستر‌های بهتر به شما کمک کند.

1401/2/5 - 18:11:3

918

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "14 نکته اساسی در طراحی پوستر تبلیغاتی " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید