بروشور و کاتالوگ چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

بروشور و کاتالوگ دو ابزار مهم تبلیغاتی هستند که بسیاری از شرکت‌ها و برندها برای رشد و پیشرفت خود از آنها استفاده می‌کنند. بین کاتالوگ و بروشور تفاوت‌های زیادی وجود دارد ولی برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که هر دوی آن یکی هستند. با این وجود این دو ابزار راهی برای ارائه اطلاعات در مورد محصولات و خدماتی هستند که یک برند یا شرکت آن‌ها را تولید می‌کند. نحوهٔ طراحی بروشور و کاتالوگ بر جلب توجه و افزایش مشتریان بسیار تأثیر گذار است. هدف طراحی بروشور و کاتالوگ تا حدود بسیار زیادی به هم شبیه است. اما تفاوت اصلی آنها در نحوه طراحی و محتوای درج شده در آن‌ها است. تشخیص اینکه کدام یک از این دو برای کسب و کارها مناسب‌تر است کمی دشوار است و به همین دلیل صاحبان کسب و کارها همواره در انتخاب یکی از آنها دچار تردید می‌شوند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با بروشور و کاتالوگ و تفاوت آن‌ها با یکدیگر آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

معرفی کاتالوگ

کاتالوگ‌ها یکی از ابزارهای مهم و قدرتمند در تبلیغات به حساب می‌آیند که از آن‌ها برای ارائه اطلاعات به مشتریان استفاده می‌شود. ساختار کاتالوگ‌ها به صورت یک کتابچه با تعداد صفحات کمتر از هشت صفحه است. هر کدام از این صفحات شامل اطلاعات مفیدی مانند عکس محصولات، آدرس شرکت، راه‌های ارتباطی، اطلاعات دقیق و کامل در مورد محصولات یا خدمات و.. هستند. این اطلاعات با یک طراحی زیبا و جذاب در صفحات کاتالوگ به چاپ می‌رسد. طراحی کاتالوگ باید به‌گونه‌ای باشد که نظر مشتری را به خود جلب کند و باعث اشتیاق او به خواندن کاتالوگ شود. کاتالوگ‌ها تأثیر بسیار زیادی بر پیشرفت و رشد یک کسب‌وکار دارند و به همین دلیل برندها و شرکت‌های معروف همواره از آن استفاده می‌کنند.

 

انواع کاتالوگ کدام‌اند؟

خوب است که بدانید کاتالوگ‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و بسته به نوع کسب و کار می‌توان آن را به دو صورت چاپی و دیجیتالی تهیه کرد. برای کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین بهترین کار استفاده از کاتالوگ‌ها دیجیتالی است. همچنین برای کارهای که به صورت سنتی انجام می‌شوند مثلاً برای تبلیغات محصولات یک شرکت تولیدکننده لوازم خانگی که محصولات خود را به روش‌های سنتی به فروش می‌رساند استفاده از کاتالوگ چاپی بهتر است. با توجه به هدفی که صاحبان کسب و کارها دارند کاتالوگ‌ها را به دو صورت تبلیغاتی یا صنعتی طراحی می‌کنند. کاتالوگ‌های تبلیغاتی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوانند باعث افزایش فروش محصولات یا خدمات یک کسب و کار شوند. اما کاتالوگ‌های صنعتی تنها برای اطلاع رسانی به مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از کاتالوگ معمولاً شامل اطلاعات مانند جداول، اطلاعات فنی، توضیحات تکمیلی و.. است. با توجه به نوع کاتالوگ طراحی آن نیز بسیار متفاوت است. معمولاً برای کاتالوگ‌های تبلیغاتی از طرح‌ها، عکس‌ها و نوشته‌های جذابی جهت جلب توجه مشتریان استفاده می‌شود. در صورت که در کاتالوگ‌های صنعتی از طرح‌های ساده‌تر استفاده می‌شود و صرفاً بر روی نوشته‌ها و محتوا تمرکز می‌شود.

معرفی بروشور

بروشورها یکی دیگر از ابزارهای مهم تبلیغاتی هستند که شرکت‌ها و برندهای از آن‌ها برای مقاصد مختلفی استفاده می‌کنند. معمولاً بروشورها شامل یک صفحه چند لتی هستند که بر روی آن‌ها اطلاعات مهمی در مورد محصولات یا خدمات یک کسب و کار نوشته می‌شود. ابعاد بروشورها بسته به میزان محتوای که در داخل آن درج می‌شود متفاوت است. برای طراحی یک بروشور از طرح‌های گرافیکی، عکس‌های مرتبط و نوشته‌های جذابی استفاده می‌شود. استفاده از این ابزار تأثیر بسیار زیادی بر افزایش مشتریان و فروش محصولات دارد. به همین دلیل همواره مورد توجه کسب و کارهای کوچک و بزرگ است. در یک بروشور اطلاعاتی مانند عکس محصولات، اطلاعاتی در مورد محصول یا خدمات، آدرس شرکت، راه‌های ارتباطی و.. درج می‌شود.

کاتالوگ‌ها یکی از ابزارهای مهم و قدرتمند در تبلیغات به حساب می‌آیند که از آن‌ها برای ارائه اطلاعات به مشتریان استفاده می‌شود

 

انواع بروشورها کدام‌اند؟

بروشورها با توجه به اطلاعاتی که در آن‌ها درج می‌شود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. به عبارتی دیگر می‌توانیم بگوییم که از بروشورها برای مقاصد مختلفی استفاده می‌شود. به همین دلیل آن را در انواع مختلفی طراحی و چاپ می‌کنند. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که بروشورها به چهار دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

بروشورهای معرفی کسب و کار

یکی از بهترین راه‌ها برای معرفی یک کسب و کار استفاده از بروشور است. بروشورها با توجه به اندازه و شکلی که دارند می‌توانند به بهترین شکل ممکن یک کسب و کار را به مشتریان معرفی کنند. معمولاً بروشورهای که با هدف معرفی کسب و کار طراحی می‌شوند حاوی اطلاعاتی مانند نوع محصولات یا خدمات، عکس‌های مرتبط با کسب و کار، آدرس دقیق، شماره‌های تماس، معرفی صاحب کسب و کار، سابقه کاری و.. است. این نوع بروشورها صرفاً جهت معرفی هستند و به همین دلیل طراحی آن‌ها با بروشورهای تبلیغاتی متفاوت است.

بروشورهای آموزشی

برخی از شرکت‌ها برای آموزش نحوه استفاده از محصولات خود به مشتریان از بروشورها استفاده می‌کنند. این نوع از بروشورها شامل اطلاعات آموزشی به همراه تصاویر مناسب هستند. معمولاً این بروشورها به همراه بسته بندی محصولات به مشتریان ارائه می‌شوند و هدف از طراحی آن‌ها صرفاً آموزش و کمک به مشتریان است. با توجه به میزان توضیحات اندازه این نوع بروشور متفاوت است و در تعداد بسیار بالایی چاپ می‌شود.

بروشورهای تبلیغاتی

این از بروشورها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که مشتری را به سمت خرید سوق دهند. برای طراحی بروشورهای تبلیغاتی از طرح‌های گرافیکی جذاب، رنگ‌های مناسب، عکس‌های مرتبط و نوشته‌های جذاب استفاده می‌شود. برای جذاب کردن این نوع بروشورها آن‌ها را بر روی کاغذهای با کیفیتی مانند گلاسه چاپ می‌کنند.

بروشورهای اطلاعاتی

این نوع از بروشورها حاوی اطلاعات مفید در مورد محصولات یا خدمات است. هدف از طراحی این نوع از بروشورها دادن اطلاعات به مشتریان است.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید در باره طراحی و چاپ کاتالوگ بدانید

تفاوت بین کاتالوگ و بروشور در چیست؟

کاتالوگ و بروشور دو ابزار مهم در تبلیغات هستند که به پیشرفت و رشد کسب و کارها کمک زیادی می‌کنند. اما بین این دو ابزار تفاوت‌های زیادی از لحاظ شکل ظاهری، کارایی، محتوا و.. وجود دارد. همان‌طور که قبلاً به آن شاره کردیم کاتالوگ‌ها بیشتر به صورت دفترچه‌های با تعداد صفحات کم طراحی و چاپ می‌شوند. در حالی که بروشورها به صورت صفحات چند لتی هستند که در اندازه‌های مختلفی طراحی و چاپ می‌شوند. نحوه درج محتوا در بروشور و کاتالوگ نیز با هم متفاوت است. از لحاظ قیمت معمولاً کاتالوگ‌ها از قیمت بیشتری نسبت به بروشورها برخوردار هستند. عواملی مانند نوع کاغذ، ابعاد، طرح و.. بر روی قیمت چاپ بروشور و کاتالوگ تأثیر گذار است.

کاتالوگ و بروشور دو ابزار مهم در تبلیغات هستند که به پیشرفت و رشد کسب و کارها کمک زیادی می‌کنند.

 

طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور

از آنجایی که کاتالوگ و بروشورها ابزارهای تبلیغاتی هستند طراحی آنها تأثیر بسیار زیادی بر جلب رضایت مشتریان دارد. به همین دلیل هنگام طراحی آن‌ها باید به نکات مهمی توجه شود. اندازه فونت نوشته‌ها، کیفیت عکس‌ها، طرح‌های به‌کاررفته، رنگ‌ها استفاده شده و.. همگی بر روی کیفیت کاتالوگ و بروشورها تأثیر می‌گذارند. در زمان چاپ کاتالوگ و بروشورها نیز مواردی مانند نوع کاغذ، روش چاپ، جوهرهای استفاده شده و.. بر روی کیفیت خروجی آن‌ها تأثیرگذار است.

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که کاتالوگ و بروشورها ابزارهای مهمی در تبلیغات هستند که همواره برندها و شرکت‌های معتبر از آن‌ها استفاده می‌کنند. بین این دو ابزار تفاوت‌ها زیادی وجود دارد و هر کدام از آن‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند. در این مقاله سعی کردیم که تفاوت‌های اصلی بین کاتالوگ و بروشور را بررسی کنیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

1401/10/10 - 23:59:4

425

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "بروشور و کاتالوگ چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید