برای چاپ پوستر های پارچه ای از چه روش چاپی استفاده می شود؟

پوسترهای یکی از ابزارهای مهم برای اطلاع رسانی، تبلیغات و.. هستند. برای ایجاد پوسترهای بزرگ و کوچک از موادی همچون پارچه، کاغذ، گلاسه و.. استفاده می‌شود. در این میان استفاده از پارچه برای ساخت پوستر محبوبیت بیشتری دارد. زیرا هم مقرون به صرفه‌تر هستند و هم دوام بیشتری دارند. با پیشرفت علم و تکنولوژی دستگاه‌های چاپ قادر هستند حتی بر روی پارچه‌ها نیز طرح‌ها و نوشته‌های را چاپ کنند. برای چاپ پوستر بر روی پارچه روش‌های بسیار متداولی وجود دارد که هر کدام به روشی انجام می‌شوند. در این میان استفاده از روش چاپ دیجیتال گزینه بسیار مناسبی است. به کمک این چاپ می‌توان به راحتی هر نوع طرح و عکسی را بر روی پارچه‌ها چاپ کرد. کیفیت و وضوح چاپ دیجیتال به مراتب از سایر روش‌های چاپ بر روی پارچه بیشتر است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با روش‌های مناسب برای چاپ پوسترهای پارچه‌ای آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

روش های چاپ پوستر پارچه ای

برای چاپ پوسترهای پارچه‌ای روش‌های متفاوتی وجود دارد. شما می‌توانید با توجه به طرح و شکل مورد نظر خود یکی از روش‌های موجود را انتخاب نمایید. از روش‌های متداول چاپ پوستر پارچه‌ای می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

 

  • چاپ دیجیتال
  • چاپ سلک اسکرین
  • چاپ سابلیمیشن
  • چاپ مستقیم پیگمنت
  •  چاپ مستقیم راکتیو
  • چاپ شابلون استنسیل
  • چاپ اسپری

استفاده از روش چاپ دیجیتال برای چاپ پوستر

یکی از گزینه‌های ممکن برای چاپ پوستر پارچه‌ای، استفاده از روش چاپ دیجیتال است. در این روش از چاپ به وسیله دستگاه‌های پیشرفته دیجیتالی می‌توان انواع طرح، عکس و نوشته را بر روی پوسترها چاپ کرد. در این روش می‌توان طرح مورد نظر را در کامپیوتر ایجاد یا انتخاب کرد و به کمک دستگاه‌های چاپ آن را بر روی پارچه انتقال داد. کیفیت و وضوح چاپ دیجیتال از همه روش‌های چاپ موجود بالاتر است. همچنین این نوع از چاپ بسیار آسان‌تر و بدون دردسرتر است. کیفیت و ماندگاری طرح‌های ایجاد شده به روش دیجیتالی بسیار زیاد است و تا مدت‌های طولانی کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. همچنین این روش از چاپ با سرعت بسیار زیادی انجام می‌شود و افرادی که زمان برای آن‌ها خیلی مهم است، انتخاب چاپ دیجیتالی گزینه بسیار مناسبی است.

 به کمک روش دیجیتالی می‌توان پوسترهای با رنگ‌های متنوع، طرح‌های پیچیده، وضوح بالا و.. چاپ کرد. لازم به ذکر است که پوسترهای پارچه‌ای که به روش دیجیتالی چاپ می‌شوند در برابر عوامل طبیعی مانند آب و هوا بسیار مقاوم هستند و کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. با روش چاپ دیجیتالی می‌توان بر روی هر پارچه‌ای با هر اندازه و جنس طرح و شکل و متن چاپ کرد و در این خصوص هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

استفاده از روش چاپ سیلک اسکرین برای چاپ پوستر

روش چاپ سیلک اسکرین یکی دیگر از روش‌های متداول برای ایجاد طرح و نقش بر روی پارچه است. در این روش از چاپ از یک توری برای انتقال رنگ بر روی پارچه استفاده می‌شود. روش سیلک یک روش دستی محسوب می‌شود که به کمک آن می‌توان طرح و نوشته‌های را بر روی انواع پارچه ایجاد کرد. از مزیت‌های خوب این نوع چاپ می‌توان به هزینه پایین و مقرون به صرفه بودن در تیراژهای بالا اشاره کرد. اگر شما نیاز دارید تا تعداد زیادی پوستر چاپ کنید روش چاپ سیلک اسکرین می‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد. از این روش می‌توان بر روی هر نوع پارچه‌ای استفاده کرد و محدودیت در خصوص جنس پارچه ندارد. رنگ‌های به کار رفته در این روش نیز بسیار متنوع است و می‌توان طرح‌های با رنگ‌های متفاوت بر روی پوستر ایجاد کرد. از خوبی‌های این روش چاپ می‌توان به وضوح بالای تصاویر و طرح‌ها اشاره کرد. ماندگاری این نوع چاپ نیز بسیار بالا است و به مرور زمان کیفیت چاپ پایین نمی‌آید.

روش سیلک یک روش دستی محسوب می‌شود که به کمک آن می‌توان طرح و نوشته‌های را بر روی انواع پارچه ایجاد کرد

 

استفاده از روش چاپ سابلیمیشن برای چاپ پوستر پارچه ای

روش سابلیمیشن نیز یکی از روش‌های بسیار متداول و محبوب برای ایجاد طرح و شکل بر روی پارچه است. در این روش از چاپ می‌توان طرح‌های با ماندگاری بسیار بالا بر روی پارچه‌ها ایجاد کرد. روش سابلیمیشن به این صورت است، که به کمک حرارت رنگ‌های جامد به گاز تبدیل می‌شوند و جذب الیاف پارچه می‌شوند. در این روش از چاپ رنگ در الیاف پارچه نفوذ می‌کند و مانند سایر روش‌ها بر روی الیاف پارچه نمی‌نشیند. برای چاپ پوستر به روش سابلیمیشن نیاز به دستگاه جوهر افشان، دستگاه پرس حرارتی و جوهر تصعیدی است. از مزیت‌های خوب این روش می‌توان به وضوح و کیفیت بسیار بالای چاپ، سرعت چاپ بسیار بالا، کیفیت و ماندگاری زیاد چاپ حتی بعد از شستشو و.. اشاره کرد. اگر قصد دارید تا برای محیط‌های بیرونی پوستر چاپ کنید حتماً از این روش برای چاپ استفاده کنید. 

 

استفاده از روش  چاپ مستقیم پیگمنت برای چاپ پوستر پارچه ای

یکی دیگر از روش‌های که برای چاپ پوستر پارچه‌ای، از آن استفاده می‌شود، روش پیگمنت است. این روش از چاپ بسیار شبیه به چاپ سابلیمیشن است. تفاوت این روش از چاپ با چاپ سابلیمیشن در این است، که در ابتدا طرح به صورت مستقیم بر روی پارچه ایجاد می‌شود و سپس توسط دستگاه‌های پرس حرارتی رنگ‌ها بر روی پارچه تثبیت می‌شوند. نکته قابل توجه در مورد این روش از چاپ این است، که رنگ‌ها بعد از ساییدن پارچه از روی آن پاک می‌شوند. یا اگر پارچه شسته شود مقدار زیادی از رنگ آن از بین می‌رود. به همین دلیل برای چاپ پوسترهای که در فضای بیرون نصب می‌شوند بهتر است، از این روش استفاده نشود و روش‌های دیگر جایگزین شوند.

استفاده از روش چاپ مستقیم راکتیو برای چاپ پوستر پارچه ای

روش راکتیو یکی از روش‌های متداول برای چاپ بر روی پارچه است. در این روش از چاپ از رنگ‌های واکنش پذیر استفاده می‌شود و این باعث می‌شود که ماندگاری رنگ‌ها بر روی پارچه‌ها بسیار بیشتر شود. شفافیت طرح و شکل‌ها در این نوع از چاپ بسیار بالا است و می‌توان به کمک آن پوسترهای با کیفیت و وضوح بالا طراحی و چاپ کرد. پوسترهای که با این روش چاپ می‌شوند در برابر عوامل بیرونی مانند باران و برف مقاوم هستند و کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. یکی از معایب این روش این است، که روش راکتیو نیاز به تخصص بالا دارد و باید توسط افرادی که در این زمینه مهارت کافی دارند انجام شود.

 

استفاده از روش چاپ شابلون استنسیل برای چاپ پوستر پارچه ای

روش چاپ شابلون استنسیل یکی از روش‌های راحت و متداول برای ایجاد طرح و شکل بر روی پارچه است، که به کمک شابلون انجام می‌شود. این روش بسیار راحت است و برای انجام کارهای که در تعداد پایین انجام می‌شود بسیار مناسب است. در این روش از مواد همچون چوب، کاغذ، فلز و.. برای ساخت شابلون استفاده می‌شود. به کمک رنگ قسمت‌های خالی شابلون‌ها بر روی پارچه شکل و طرح ایجاد می‌کند. با این روش بر روی هر نوع پارچه با هر اندازه‌ای می‌توان نوشته، طرح، عکس و.. را چاپ کرد. از مزایایی خوب این روش می‌توان به ارزان بودن و راحت بودن روش چاپ اشاره کرد.

استفاده از روش چاپ اسپری برای چاپ پوستر پارچه ای

چاپ اسپری همان طور که از اسمش پیدا است، روشی است که به کمک رنگ‌های که در قوطی‌های اسپری هستند انجام می‌شود. این روش شباهت زیادی به روش چاپ شابلون استنسیل دارد. با این تفاوت که توسط دست و با اسپری رنگ انجام می‌شود. روش چاپ اسپری بیشتر برای ایجاد طرح و شکل بر روی پوستر مناسب است. برای پوسترهای که در تعداد کم چاپ می‌شوند این روش می‌تواند روش خوبی باشد.

سخن پایانی

 در این مقاله روش‌های مناسب برای چاپ پوستر پارچه‌ای را بررسی کردیم. این روش‌ها شامل چاپ دیجیتال، چاپ سابلیمیشن، چاپ سیلک اسکرین و چاپ پیگمنت و.. است. هر کدام از این روش‌ها دارای معایب و مزایایی هستند. شما باید بسته به شرایط خود یکی از آنها را انتخاب کنید. اما در این این روش‌ها روش دیجیتالی از کیفیت و ماندگاری بالاتری بر خورد دار است و انتخاب بسیار از افراد است. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ خواهیم داد. 

1401/8/3 - 0:17:51

763

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "برای چاپ پوستر های پارچه ای از چه روش چاپی استفاده می شود؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید