لیبل یا برچسب چیست و انواع آن کدام اند؟

لیبل یا برچسب، به کاغذهایی گفته می‌شود که بر روی بسته بندی محصولات زده می‌شود. بر روی این تکه کاغذها اطلاعات کاملی از محصول، شرکت سازنده، تاریخ تولید و انقضاء و.. نوشته می‌شود. بدون شک همه ما بارها اطلاعات محصولی که خریداری کرده‌ایم، را از روی بسته بندی آن خوانده‌ایم. لیبل یا برچسب بخش بسیار مهمی از محصولات است و همه شرکت‌های تولیدی باید از آن‌ها استفاده کنند. استفاده از لیبل‌ها بسیار کاربردی و گسترده است و برای مقاصد مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود. به همین دلیل نیز لیبل‌ها را در انواع مختلفی طراحی می‌کنند. جنس لیبل ها نیز با توجه به کاربرد آن‌ها متفاوت است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع چاپ لیبل و کاربرد آن‌ها آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

بر روی لیبل‌ها چه اطلاعاتی درج می‌شود؟

لیبل‌ها ابزارهای مهمی هستند که از آن‌ها برای مقاصد مختلفی استفاده می‌شود. معمولا لیبل‌ها حاوی اطلاعات مفید در مورد محصولات هستند. این اطلاعات شامل موارد زیر می‌باشد.

ترکیبات محصول

لیبل‌های که بر روی بسته بندی مواد خوراکی زده می‌شوند، باید شامل اطلاعات دقیقی از ترکیبات به کار رفته در آن محصول باشند. اگر توجه کرده باشید متوجه می‌شوید که بر روی بسته بندی مواد غذایی نام تمامی ترکیبات به کار رفته در آن نوشته شده است.

تاریخ تولید و انقضاء

یکی از اطلاعات مهمی که حتما باید بر روی لیبل محصولات درج شود، تاریخ تولید و تاریخ انقضاء محصولات است. محصولاتی مانند مواد غذایی، مواد دارویی، لوازم آرایشی و.. در صورتی که تاریخ انقضاء آن‌ها گذشته باشد غیر قابل استفاده می‌شوند. در صورتی که تاریخ انقضاء بروی لیبل آن‌ها درج نشود مشتریان با مصرف آن‌ها دچار مشکلات جدی خواهند شد.

لوگو یا نشان تجاری شرکت

لوگو یا نشان تجاری شرکت تولید کننده باید حتما بر روی لیبل محصول درج شود. در واقع این لوگو به محصول اعتبار می‌بخشد و مشتریان با دیدن لوگو می‌توانند بفهمند که از کدام شرکت محصول خریداری کرده‌اند. بدون لوگو یا نام تجاری شرکت محصولات فاقد اعتبار خواهند بود و افراد از خرید چنین محصولاتی خودداری می‌کنند.

نام شرکت تولید کننده

نام شرکت تولید کننده نیز یکی دیگر از اطلاعات مهم بر روی لیبل محصولات است، که حتما باید درج شود.

آدرس شرکت تولید کننده

اگر لیبل محصولات را مطالعه کرده باشید متوجه خواهید شد، که در قسمت پایین آن‌ها آدرس دقیق شرکت تولید کننده نوشته شده است. در واقع آدرس شرکت تولید کننده نیز یکی از اطلاعات مهم است که حتما باید بر روی لیبل محصولات نوشته شود.

اطلاعات تماس شرکت تولید کننده

بر روی لیبل محصولات حتما باید اطلاعات تماس شرکت تولید کننده نوشته شود. با این کار مشتریان می‌توانند در صورت نیاز با شرکت در ارتباط باشند.

طریقه مصرف محصول

برای همه ما پیش آمده است، که محصولی را خریداری کرده‌ایم، که روش صحیح استفاده از آن را نمی‌دانستیم. در چنین شرایط اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد، این است که به طریقه مصرف آن که بر روی لیبل محصول نوشته شده است، مراجعه کنیم. نوشتن طریقه استفاده از محصولات بر روی لیبل آن‌ها می‌تواند کمک زیادی به مشتریان کند تا از محصولات به درستی استفاده کنند.

توضیحات لازم

یکی دیگر از اطلاعات مهم که بر روی برخی از لیبل ها نوشته می‌شود، توضیحات لازم در مورد محصول است. برخی از محصولات که شرایط ویژه ای دارند باید بر روی لبیل آن‌ها توضیحات لازم نوشته شود.

بیش تر بخوانید: نکات مهم در طراحی و چاپ کارت ویزیت

 

لیبل یا برچسب، به کاغذهایی گفته می‌شود که بر روی بسته بندی محصولات زده می‌شود.

 

کاربرد لیبل یا برچسب چیست؟

همان طور که به آن اشاره کردیم لیبل ها بخش بسیار مهمی از یک محصول هستند و بدون آن‌ها خرید و فروش محصولات با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد. کاربرد لیبل ها بسیار گسترده است و هر شرکت یا برندی از لیبل ها برای هدفی استفاده می‌کند. از کاربرد لیبل‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

معرفی محصول

یکی از مهم‌ترین کاربردهای لیبل معرفی محصول است. بر روی بسته بندی مواد خوراکی، دارویی، شیمیایی و.. اطلاعات مهمی در مورد محصول مانند ترکیبات، تاریخ تولید و تاریخ انقضاء، طریقه مصرف، شرکت تولید کننده و.. نوشته می‌شود. همه این اطلاعات به مشتری کمک زیادی می‌کنند تا بتوانند محصولات مورد نیاز خود را به درستی انتخاب کنند. بدون لیبل یا برچسب مشتریان به محصول اعتماد نمی‌کنند و از خریدن آن خودداری می‌کنند. به همین دلیل تمامی شرکت‌های تولید کنند حتماً باید از لیبل برای معرفی محصول خود استفاده کنند. لیبل‌هایی که برای معرفی محصولات استفاده می‌شوند در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند.

جلب توجه مشتری و تبلیغات

یکی دیگر از کاربردهای مهم لیبل‌ها استفاده از آن‌ها به عنوان ابزاری برای تبلیغ است. اگر دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که اولین چیزی که از یک محصول در معرض دید قرار می‌گیرد، بسته بندی آن است. زمانی که بسته بندی یک محصول جذاب باشد احتمال فروش آن محصول بالا می‌رود. شرکت‌های زیادی از لیبل‌ها برای تبلیغ محصولات خود استفاده می‌کنند. لیبل‌های که برای تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند باید از طرح و رنگ جذابی برخوردار باشند تا بتوانند نظر مشتری را به خود جلب کنند. همچنین درج اطلاعات کافی و مفید می‌تواند در جلب اعتماد مشتری تأثیرگذار باشد.

راهنمایی و دستورالعمل استفاده از محصول

یکی از راه‌های که باعث افزایش فروش یک محصول می‌شود، این است که افراد طریقه مصرف آن را بدانند. به این منظور شرکت‌های تولید کنند باید از لیبل‌ها برای نوشتن راهنمایی و آموزش طریقه مصرف محصولات استفاده کنند. محصولاتی مانند خوراکی‌ها، نوشیدنی‌ها، داروها، ابزارهای برقی و.. نیاز به لیبل دارند تا طریقه استفاده از این محصولات بر روی آن نوشته شود.

مطالعه بیشتر: برای چاپ بر روی پارچه از چه رنگی استفاده می شود؟

انواع لیبل کدام اند؟

لیبل ها به دلیل کاربرد زیادی که دارند،  در سایز ها و انواع مختلفی طراحی و چاپ می‌شوند. برای هر کاربردی از یک نوع لیبل استفاده می‌شود. لیبل‌ها از لحاظ شکل، اندازه، رنگ، جنس و.. با هم متفاوت هستند. قیمت طراحی و چاپ آن ها نیز بسته این موارد متفاوت است. از انواع لیبل‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

لیبل متال

لبیل متال به لیبل‌های گفته می‌شود که از فلزهای همچون، آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند. این نوع از لیبل‌ها مقاومت بسیار خوبی در برابر عوامل بیرونی مانند نور خورشید، رطوبت، مواد شیمیایی و.. دارند. به همین دلیل از این نوع لیبل در موارد استفاده می‌شود، که محصول در برابر عوامل بیرونی قرار می‌گیرد. برای چاپ بر روی چنین لیبل‌های از ریبون رزین استفاده می‌شود. نوشته‌های که بر روی لیبل متال ایجاد می‌شود، به هیچ وجه پاک نمی‌شوند.

لیبل‌های کاغذی

لیبل‌های کاغذی یکی از انواع لیبل‌های پر کاربرد در صنایع مختلف است. بیشتر لیبل‌های که ما در طول روز با آن‌ها مواجه می‌شویم از نوع کاغذی هستند. این لیبل‌ها به دلیل ارزان بودن و دسترسی آسان به آن‌ها برای موارد زیادی استفاده می‌شوند. لیبل‌های کاغذی در انواع مختلفی مانند گلاسه، نیمه گلاسه و مات طراحی و چاپ می‌شوند. بیشتر در صنایع داروسازی، خوراکی، نساجی و.. از لیبل کاغذی استفاده می‌شود. این نوع از لیبل در برابر گرما مقاومت خوبی دارد اما در برابر رطوبت خیلی سریع کیفیت خود را از دست می‌دهد.

لیبل‌ پی وی سی

جنس لیبل‌های پی وی سی شبیه به پلاستیک است. مقاومت این نوع از لیبل در برابر مواد اسیدی، بازی، رطوبت و.. بسیار زیاد است. همچنین مقاومت لیبل پی وی سی در برابر کشش و پارگی نیز بسیار زیاد است و به دلیل جنس آن به راحتی پاره نمی‌شود. یکی از معایب این لیبل تغییر شکل دادن آن در گرما است.

لیبل حرارتی

لیبل‌های حرارتی یکی دیگر از لیبل‌های پر کاربرد هستند که در دو نوع حرارتی مستقیم و انتقال حرارتی تولید می‌شوند. جنس این دو نوع از لیبل با یکدیگر متفاوت است. لیبل‌های حرارتی مستقیم از موادی همچون پلاستیک و فویل ساخته می‌شوند. برای چاپ بر روی لیبل های حرارتی مستقیم از المنت‌های گرمایی استفاده می‌شود.

لیبل هولوگرام ترکیبی

هولوگرام‌ها ابزارهای کاربردی هستند در کنار سایر لیبل‌ها استفاده می‌شوند. از هولوگرام‌ها برای حفظ امنیت و جلوگیری از سو استفاده افراد دیگر از کالا و محصولات یک شرکت استفاده می‌شود. همچنین هولوگرام‌ها باعث افزایش اعتبار یک محصول می‌شوند و اعتماد مشتری را به خود جلب می‌کنند. بر روی لیبل بسیاری از محصولات دارویی، غذایی و.. از هولوگرام استفاده می‌شود.

سخن پایانی

لیبل‌ها یا برچسب‌ها ابزارهای کاربردی هستند که در بسته بندی و تولید محصولات مختلف نقش مهمی دارند. کاربرد لیبل‌ها بسیار گسترده است و در بسیار از صنایع از آن‌ها استفاده می‌شود. به دلیل کاربرد گسترده آن‌ها را در انواع و اقسام مختلفی تولید می‌کنند. هر کدام از لیبل ها دارای کاربرد خاصی هستند. ما در این مقاله تمامی نکات مهم در مورد لیبل‌ها مانند مزایا، کاربرد و انواع آن‌ها را بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

 

 

1401/8/17 - 13:12:56

505

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "لیبل یا برچسب چیست و انواع آن کدام اند؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید