تفاوت تراکت و بروشور چیست؟

تراکت و بروشور دو ابزار هم تبلیغاتی هستند که از آنها برای کاربردهای متفاوتی استفاده می‌شود. گاهی اوقات افراد این دو ابزار را باهم یکی می‌دانند. در صورتی که اصلاً چنین نیست و آنها تفاوت‌های زیادی باهم دارند. عموماً شرکت‌ها و برندهای مختلف از تراکت و بروشور برای بازاریابی و افزایش فروش محصولات خود استفاده می‌کنند؛ اما این دو ابزار از لحاظ شکل، اندازه، محتوا، کاربرد و.. تفاوت‌های زیادی باهم دارند. شناخت تفاوت‌های آنها به افراد کمک می‌کند که انتخاب درست‌تری داشته باشند. همه ما بارها بروشور و تراکت‌های تبلیغاتی شرکت‌های مختلف را مشاهده کرده‌ایم؛ ولی کمتر پیش‌آمده است که به تفاوت بین آنها توجه کنیم. استفاده درست و اصولی از این دو ابزار می‌تواند تأثیر چشمگیری بر افزایش مشتریان یک شرکت یا برند داشته باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با تفاوت بین تراکت و بروشور آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

مهم‌ترین تفاوت میان تراکت و بروشور کدام است؟

همان‌طور که اشاره کردیم بروشور و تراکت دو ابزار کاربردی و مهم در تبلیغات و بازاریابی هستند. امروزه بیشتر شرکت‌ها و برندها برای معرفی خدمات و محصولات خود از آنها استفاده می‌کنند. این دو ابزار تفاوت‌های زیادی باهم دارند و به همین دلیل نباید آنها را باهم یکی دانست. تراکت‌ها معمولاً برای معرفی محصولات یا خدمات و جلب توجه مشتریان چاپ می‌شوند. در این ابزار معمولاً از متن‌ها و تصاویری استفاده می‌شود که مخاطب را به سمت خرید محصول یا خدمات سوق می‌دهد. درحالی‌که بروشور بیشتر برای دادن اطلاعات کامل و دقیق در مورد یک محصول یا خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این وسیله بیشتر به عنوان دفترچه راهنمایی محصولات و کالاها استفاده می‌شود و بیشتر جنبه آموزشی دارد. از لحاظ اندازه نیز معمولاً تراکت‌ها در ابعاد کوچک‌تری از پرشورها چاپ می‌شوند و در اماکن عمومی بین مردم پخش می‌شوند. درحالی‌که چاپ بروشور در ابعاد بزرگ‌تری انجام می‌شود و بیشتر به عنوان دفترچه راهنما دربسته بندی محصولات قرار می‌گیرند. علاوه بر این موارد تفاوت‌های دیگری نیز بین این دو ابزار تبلیغاتی وجود دارد. به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم تفاوت تراکت و بروشور عبارت است از:

تفاوت در نحوه استفاده و کاربرد

 

 

اولین و مهم‌ترین تفاوتی که بین بروشور و تراکت وجود دارد می‌توانیم به نحوه استفاده و کاربرد آنها اشاره کنیم. هر دو این ابزارها برای تبلیغات و بازاریابی هستند؛ ولی نحوه استفاده از آنها کاملاً متفاوت است. معمولاً تراکت‌ها را به صورت تک برگ چاپ می‌کنند و روی آنها متن‌های کوتاه و تبلیغاتی نوشته می‌شود. درحالی‌که بروشورها به صورت چند لتی چاپ می‌شوند و حاوی مطالب مهم و مفیدی در مورد استفاده از یک محصول است. در واقع می‌توانیم بگوییم که بروشورها بیشتر باهدف آموزش و اطلاع رسانی چاپ می‌شوند. اما تراکت‌ها باهدف تبلیغات و جلب توجه مشتری و افزایش فروش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

تفاوت در ابعاد و اندازه

از دیگر تفاوت‌های موجود در بین تراکت و بروشور می‌توانیم به ابعاد و اندازه متفاوت آنها اشاره کنیم. اندازه و سایز بروشورها به دلیل اینکه حاوی محتوای بیشتری هستند بزرگ‌تر است. معمولاً برای چاپ تراکت از کاغذهای در ابعاد A5 استفاده می‌شود. درحالی‌که بروشورها بیشتر در اندازه‌های a3  یا a4 هستند.

تفاوت در حجم محتوا

بروشور و تراکت در حجم محتوا نیز باهم متفاوت هستند. توجه به این نکته در طراحی و چاپ تراکت و بروشور بسیار مهم است. معمولاً تراکت‌ها حاوی محتواهای کوتاه و جذاب هستند تا در یک نگاه توجه مشتری را به خود جلب کنند. نوشتن متن‌های طولانی از تأثیر گذاری تراکت‌ها به‌شدت کم می‌کند. در صورتی که بروشورها حاوی متن‌ها و توضیحات کاملی از محصولات یا خدمات هستند. در بروشورها نحوه استفاده از محصولات به طور کامل شرح داده می‌شود. به‌طوری‌که مشتری با خواندن آن به خوبی با نحوه عملکرد محصول آشنا شود. کوتاه‌نویسی در بروشورها باعث می‌شود که تأثیر گذاری آنها کمتر شود. معمولاً در هر لت از بروشور به یک مطلب خاص اشاره می‌شود. تراکت‌ها شامل عکس‌های تبلیغاتی از محصولات هستند. اما بروشورها معمولاً شامل عکس‌های آموزش هستند که نحوه استفاده از محصولات را به مشتری نشان می‌دهند.

تفاوت در نحوه پخش‌کردن و توزیع

تراکت یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند است که بسیاری از شرکت‌ها و برندها از آنها برای افزایش فروش محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کنند. از این ابزار برای انتقال یک پیام تبلیغاتی به مشتریان استفاده می‌شود تا بتوانند توجه آنها را به خود جلب کنند. در این ابزار از عبارت و نوشته‌های مانند تخفیفات ویژه، اقساط بلندمدت و... برای جلب توجه مشتری استفاده می‌کنند. معمولاً تراکت‌ها در امکان عمومی مانند پیاده‌روها، فروشگاه‌ها، مراکز خرید، پارک‌ها و.. پخش و توزیع می‌شوند. بروشورها نیز ابزارهای قدرتمندی برای بازاریابی هستند و از آنها به عنوان دفترچه راهنما استفاده می‌کنند. برای توزیع بروشورها معمولاً آنها را دربسته بندی محصولات قرار می‌دهند. استفاده از بروشورها به مشتریان کمک می‌کند تا با نحوه کار با یک ابزار یا محصول به طور صحیح آشنا شوند.

بیشتر بخوانید: ماسک تبلیغاتی چیست و چه مزایایی دارد؟

تفاوت در نحوه طراحی تراکت و بروشور

بروشور و تراکت‌ها از لحاظ طراحی نیز باهم متفاوت هستند. در طراحی تراکت‌ها معمولاً از تیترهای جذاب، طرح‌های گرافیکی خلاقانه، متن‌های کوتاه و جذاب، عکس‌های باکیفیت و.. استفاده می‌شود. تمامی این المان‌ها به صورت کاملاً حرفه‌ای در کنار هم قرار می‌گیرند تا توجه خواننده را به خود جلب کنند و او را به سمت خرید سوق دهند. همه این موارد در یک صفحه تک برگ چاپ می‌شود. در صورتی که بروشورها به صورت چند لتی هستند و بر روی آنها معمولاً متن‌های طولانی در کنار المان‌های مانند تصاویر آموزشی، طرح‌های گرافیکی ساده و.. استفاده می‌شود.

 

خلاصه

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که تراکت و بروشورها جزو ابزارهای تبلیغاتی قدرتمند هستند که بسیاری از شرکت‌ها و برندها از آنها استفاده می‌کنند. این دو ابزار تفاوت‌های زیادی باهم دارند و به همین دلیل کارایی و کاربرد آنها نیز یکسان نیست. شناخت تفاوت بین این دو ابزار به افراد کمک می‌کند تا با توجه به نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب کنند. ما در این مقاله تفاوت بین این دو ابزار تبلیغاتی را به طور کامل بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن آن سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما دراسرع‌وقت به تمامی سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/1/7 - 20:0:41

366

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "تفاوت تراکت و بروشور چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید